27 procent van de overstappers in augustus komen van NLE

5 september 2015De Nederlandse Energiemaatschappij lijkt een flink aantal klanten te zijn verloren. NLE maakte onlangs bekend haar klanten in september of oktober een dubbele energierekening te sturen.

EasySwitch bekeek van januari tot augustus 2015 hoeveel consumenten overstapten en hoeveel daarvan van NLE kwamen. Er was een flinke stijging te zien in het percentage overstappers dat eerst klant bij NLE was: van tussen de 5 en 6 procent tot 27 procent in augustus. In augustus vorig jaar kwam 5,6 procent van de overstappers van NLE. EasySwitch liet klanten die overstapten omdat ze verhuisden buiten beschouwing.

De conclusie die EasySwitch uit de gegevens trekt – ‘Dubbele energierekening Nederlandse Energie Maatschappij leidt tot 679% meer weggelopen klanten’ – hoeft niet waar te zijn. Er wordt immers gerekend met percentages van het aantal overstappers. Het aantal overstappers hoeft in augustus 2015 niet gelijk te zijn aan dat in augustus 2014, dus de percentages kunnen niet zomaar met elkaar worden vergeleken. Maar duidelijk is dat er relatief veel meer klanten vertrekken bij NLE.

NLE kondigde in augustus aan over te stappen van achteraf betalen naar vooraf betalen. Zo wil de energieleverancier de problemen met wanbetalers oplossen. Voor klanten betekent het dat ze in september of oktober een dubbele energierekening krijgen. Wie dat niet kan betalen, kan een regeling krijgen. En wie niet dubbel wíl betalen, kan ‘kosteloos’ overstappen. Later bleek dat overstappers dan wel de welkomstpremie van ongeveer honderd euro zouden mislopen.

Bronnen
EasySwitch, 3 september 2015: Dubbele energierekening Nederlandse Energie Maatschappij leidt tot 679% meer weggelopen klanten
Metro, 9 augustus 2015: Wanbetalers zorgen voor dubbele stroomrekening
BNR, 10 augustus 2015: Dubbele rekening voor klanten Nederlandse Energie Maatschappij
RTL Nieuws, 10 augustus 2015: Dubbele energierekening voor honderdduizenden huishoudens
WISE, 10 augustus 2015: NLE wijzigt voorwaarden – ga vandaag nog weg zonder boete
Nederlandse Energie Maatschappij op facebook

Zie ook
Fluxenergie, 12 augustus 2015: Dubbele energierekening voor klanten NLE
FluxEnergie, 19 augustus 2015: Consumentenbond: dubbele rekening NLE ‘bijzonder klantonvriendelijk’

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.