App – Je auto opladen als er veel en goedkope duurzame stroom is

App – Je auto opladen als er veel en goedkope duurzame stroom is

21 april 2016 – Elektrische rijders kunnen met een gratis app van Eneco-dochter Jedlix hun auto opladen als er veel duurzame stroom is. Dat is goedkoper, maar zorgt ook voor een groter aandeel hernieuwbare energie en voor meer balans op het elektriciteitsnet, aldus Jedlix. 

Uit het bericht van Eneco
‘(…) De app werkt eenvoudig: de gebruiker stelt zijn gewenste vertrektijd in en de app zorgt ervoor dat de auto op dat tijdstip volledig geladen is, waarbij zoveel mogelijk duurzame energie geladen wordt. De gebruiker profiteert van de lagere marktprijs op momenten dat er veel duurzame energie opgewekt wordt. Bijvoorbeeld ’s nachts, als er veel aanbod is van windenergie. Op die manier kan dagelijks eenvoudig tot een euro aan oplaadkosten bespaard worden. Het afrekenen van de laadtransactie gaat via de bestaande laadpas. De Jedlix-app houdt de besparingen bij en keert deze uit aan de gebruiker.
Als er veel auto’s tegelijkertijd ‘slim’ geladen worden dan vormen zij samen een grote flexibele buffer voor duurzame energie. Hierdoor kunnen pieken in het elektriciteitsnet vermeden worden. Zo helpen deelnemers mee het elektriciteitsnet stabiel te houden én duurzame energie optimaal te benutten.

EVnetNL
Iedereen met een volledige elektrische auto of plugin-hybride kan de app gebruiken bij een van de ruim 400 geschikte laadpunten van EVnetNL in Nederland. Later dit jaar zal de app werken op alle 3000 publieke laadpunten van EVnetNL. Daarnaast onderzoeken moederbedrijf ElaadNL en Jedlix, in het kader van Living Lab Smart Charging, de effecten van slim laden voor de energieproductie en het lokale elektriciteitsnet. De dienst zal de komende tijd ook beschikbaar komen op andere laadnetwerken en voor thuis laden, direct via de auto. (…)’

De App is gratis voor voor Android en iOS.

Bronnen
Eneco, 20 april 2016: App voor voordelig duurzaam laden nu beschikbaar
Website Jedlix

Foto: Jedlix

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.