Benzine – Euro95 verdwijnt in België. Niet in Nederland.

Benzine – Euro95 verdwijnt in België. Niet in Nederland.

22 augustus 2016Vanaf 1 januari kan er in België geen Euro95 meer getankt worden. De benzinesoort wordt vervangen door E10 (op basis van bio-ethanol). Oude auto’s zullen over moeten op Super98. In Nederland verandert er niets. 

Uit een bericht van TankPro
‘(…) Hiermee willen de zuiderburen een bijdrage leveren aan het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen. E10 is namelijk minder vervuilend dat euro95, dat in België overigens super95 wordt genoemd. Waarschijnlijk wordt de nieuwe brandstof iets duurder dan reguliere benzine. (…)

E10 bevat 10% ethanol
De nieuwe brandstof bevat tien procent ethanol, een brandstof op basis van suikerbieten of tarwe. Niet alle voertuigen kunnen E10 tanken. Met name oudere auto’s kunnen problemen krijgen, maar ook sommige bezitters van  jongere voertuigen moeten voorzichtig zijn. De ethanol die gebruikt wordt in de nieuwe brandstof is een bijtende stof, die gaten in de tank van een auto kan veroorzaken. Wellicht moet een deel van de Belgische autobezitters daarom super98 gaan tanken vanaf volgend jaar. (…)

Hoe zal de automobilist reageren?
Duitsland besloot eerder ook om reguliere benzine te vervangen door E10. Dat stuitte op veel verzet. Automobilisten vertrouwden het niet en lieten de brandstof massaal links liggen. De Duitse marktleider Aral besloot toen maar om euro95 weer aan te gaan bieden.
Hoe de Belgische consument gaat reageren op de brandstofwijziging is afwachten. Volgende maand start bij de zuiderburen een campagne om de autorijder te wijzen op de verandering. In Nederland zijn voor zover bekend, geen plannen om euro95 door E10 te laten vervangen. (…)’

Nog onduidelijk welke auto’s niet geschikt zijn voor E10

Een probleem is dat nog niet duidelijk is welke auto’s wel en welke niet geschikt zijn voor E10.
Uit een bericht van Het Nieuwsblad (België)
‘(…) Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde. (…)’

 

Bronnen
TankPro, 19 augustus 2016: Euro95 moet in België plaatsmaken voor ‘duurdere’ E10
Het Nieuwsblad, 18 augustus 2016: Super 95 verdwijnt aan de pomp
Foto: Shell

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.