Elektrische auto’s – ‘Stel kaders, maar laat het over aan de markt’

Elektrische auto’s – ‘Stel kaders, maar laat het over aan de markt’

31 januari 2017Gisteren was er in Utrecht een debat met zes politieke partijen over het stimuleren van elektrisch rijden. Verplicht stellen dat alle nieuwe auto’s vanaf 2025 elektrisch moeten zijn, ging de zes partijen te ver. Maar hoe stimuleer je dan wel?  

Het debat was georganiseerd door ElaadNL. De vertegenwoordigers van de politieke partijen waren Mi Lei Vos (PvdA), Eric Smaling (SP), Matthijs Sienot (D66), Wytske de Pater (CDA), Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) en Barbara Visser (VVD).
Meteen na afloop deed De Ingenieur verslag van het debat.

Uit het verslag van De Ingenieur
‘(…) Moet de politiek alleen een algemeen kader stellen, en laat de markt dan zijn werk maar doen, of moet de politiek juist wel kiezen voor elektrisch rijden en daarvoor een infrastructuur optuigen en alles wat er verder nodig is?
Zet de kaders, de markt doet de rest
De eerste benadering was te vinden bij VVD en CDA. ‘De Tweede Kamer maakt geen auto’s, het enige wat de politiek moet doen is scherpe normen stellen’, aldus VVD-kamerlid Barbara Visser, waarbij ze noemde een maximale uitstoot van 130 g CO2/km in 2015, en dan naar 70 g in 2020 en 35 g in 2030. ‘De markt maakt dan wel uit wat het wordt: groen gas, elektrisch, met waterstof, en wie weet wat voor techniek er nog komt.’ De verplichting dat de auto’s in 2025 elektrisch moeten zijn noemde ze niet realistisch, ‘en die zal personenwagen onbetaalbaar maken voor de smalle beurs.’ Visser verwoordde daarmee ook het standpunt van kandidaat Kamerlid Wytske de Pater van het CDA.

Kies wel voor elektrisch
De tweede benadering was te vinden bij D66, GroenLinks en de PvdA. Liesbeth van Tongeren van GroenLinks: ‘Maak nu een duidelijke keuze. De toekomst gaat hoe dan ook richting elektrisch, dus zet daar ook voor het personenvervoer op in. Net zoals we begin jaren zestig kozen voor het gebruik van aardgas en daarvoor binnen enkele jaren een complete infrastructuur wisten op te tuigen.’ Kandidaatkamerlid Matthijs Sienot van D66. ‘Maak een plan om e-rijden in 2025 in zicht te brengen, met een goede laadinfrastructuur, garantie op de accu, inzicht in de elektriciteitstarieven, jaag dat doel van 2025 na en doe alles om zo ver mogelijk te komen.’ (…)’

Het debat ging ook over het onderzoek dat ElaadNL heeft laten doen door PwC naar de fiscale belemmeringen voor ‘Smart Charging’. Alle aan het debat deelnemende politieke partijen vinden dat die belemmeringen moeten worden opgeheven.

Bronnen
De Ingenieur, 30 januari 2017: Welke rol krijgt elektrisch rijden?
Zie ook
FluxEnergie, 31 oktober 2017: Energietransitie – ‘Regels staan in de weg’
ElaadNL, rapport PwC, 30 januari 2016: Fiscale barrières voor Smart Charging – Stichting ELaadNL
Foto: ElaadNL (fotograaf Bas Stoffelsen)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.