‘Europa, doe als Californië en voer een minimumprijs voor CO2 in’

22 april 2016Europa moet zorgen voor een werkend handelssysteem in CO2-certificaten, het EU ETS. Dat is de enige manier om te zorgen dat het klimaatakkoord ook echt werkt tegen klimaatverandering, aldus Arthur van Benthem in NRC Next. 

Een minimumprijs voor CO2 en uitbreiding van de dekking van de emissiehandel naar andere sectoren. Dat moet er gebeuren om het EU ETS te repareren volgens Arthur van Benthem. Hij is econoom, gespecialiseerd in energie, transport en milieu, aan de Wharton School, University of Pennsylvania. In NRC Next pleit Van Benthem ervoor dat Europa de maatregelen vooral snel neemt, want ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ en Europa heeft veel te winnen bij een voorsprong in groene innovatie, stelt hij.


Uit het bericht in NRC Next

‘(…) Europa moet (…) het voorbeeld van Californië volgen en een minimumprijs in de emissiehandel invoeren. Dit betekent dat er geen nieuwe emissierechten meer worden geveild als de prijs beneden het minimum zakt. Bij voorkeur een minimumprijs die de markt wakker schudt. Want een hoge bodemprijs leidt tot minder uitstoot en meer technologische innovatie.
Daarnaast moet Europa de dekking van de emissiehandel uitbreiden naar benzine en diesel, door het toevoegen van raffinaderijen en brandstofimporteurs. Dit geeft meer zekerheid over de CO2-uitstoot van het Europese wagenpark. Geen overbodige luxe in een tijd waarin we de officiële cijfers over het brandstofverbruik van auto’s met een korrel zout moeten nemen. Emissiehandel voor fabrieken, elektriciteit en auto’s geeft controle over het leeuwendeel van de Europese CO2-uitstoot.
De rest van de klimaatmaatregelen is gerommel in de marge. Als de emissiehandel niet werkt, zijn nationale milieuwetten bijna zinloos. (…)
Repareer het systeem van emissiehandel. Stimuleer groene innovatie voordat andere landen ons voor zijn. Ambitieus milieubeleid betaalt zich altijd uit – in reputatie, in welzijn en in euro’s. (…)’

In een column voor The Economist pleit Van Benthem er ook voor dat Europa stopt met het uitdelen van gratis emissierechten.

Uit het bericht van The Economist
‘(…) Many permits are still allocated for free to ensure international competitiveness. But the EU is unnecessarily generous. Ralf Martin and co-authors find that up to €3 billion could be raised annually by better targeting free permit allocation, without having much impact on competitiveness. With this money, the EU could double its spending on renewable energy technology R&D. (…)’

Bronnen
NRC Next, 22 april 2016: Repareer de emissiehandel; de rest is gerommel in de marge
The Economist, 11 december 2015: Europe’s carbon-trading system is better than thought, and could be better still
Website Arthur van Benthem

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.