Kamp: ‘Doel is dat overheidssteun elektrisch rijden in 2020 stopt’

161010-infra-ev

10 oktober 2016Minister Kamp wil vanaf 2020 af van de overheidssteun om het aantal elektrische auto’s te laten groeien. Om het elektrisch vervoer te steunen, zet hij vooral in op een betere laadinfrastructuur en Europese wetgeving voor de verduurzaming van de Europese autoproductie.

Dat schrijft minister Kamp in een brief aan de Tweede Kamer.

Uit een bericht van de Rijksoverheid
‘(…) Nederland telt inmiddels 95.000 elektrische auto’s, waarvan 11.402 volledige en 83.686 gedeeltelijke zoals plug-in hybrides. Ook zijn er 24.500 laadpunten gerealiseerd. Met beide aantallen behoort Nederland tot de mondiale top-vijf. Groei van elektrisch rijden dringt de CO2-uitstoot verder terug. Om toekomstige groei te realiseren, is het volgens het kabinet van belang dat er vooral voldoende oplaadinfrastructuur aanwezig is en dat via zogenoemd Europees bronbeleid autoproducenten verplicht worden een groter aandeel hybride en elektrische auto’s op de markt brengen. Met de Green Deals Publiek Toegankelijke Laadinfrastructuur en Elektrisch Vervoer 2016-2020 investeert het kabinet de komende jaren samen met bedrijven, organisaties als ANWB en lokale overheden miljoenen euro’s in elektrisch vervoer. Deze acties komen bovenop de bestaande fiscale voordelen voor particulieren.
Minister Kamp: “Een groter aandeel duurzame voertuigen in de totale Europese autoproductie en een nog betere laadinfrastructuur bieden op langere termijn het beste groeiperspectief. Extra fiscale ondersteuning voor consumenten is niet de aanpak van het kabinet, omdat dit beperkt voor nieuwe kopers van elektrische auto’s zorgt. Doelstelling is dat elektrisch rijden in 2020 geen verdere overheidsondersteuning nodig heeft om door te groeien.” (…)’

Uit de Kamerbrief van Kamp
‘(…) Ik laat Ecofys en TU Eindhoven een aantal scenario’s uitwerken om zicht te krijgen op de vraag welke laadinfrastructuur en marktstructuur nodig zal zijn om de ontwikkeling van elektrisch rijden te stimuleren. Dit onderzoek zal houvast bieden bij het bepalen van het beleid dat nodig is voor de komende jaren, met een doorkijk in de mogelijke ontwikkeling tot 2035. Ik kom nog dit jaar met een visie op de laadinfrastructuur, op basis van deze scenariostudie. (…)’

Het effect van aankoopsubsidies voor elektrische auto’s of een laadtegoed voor kopers van tweedehands stekkerauto’s is onzeker, zo concludeerde onder meer het Planbureau voor de leefomgeving in een studie in opdracht van Kamp.

Uit het bericht van de Rijksoverheid
‘(…) Uit onderzoeken van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), CE Delft en Decisio blijkt echter dat de voorgestelde regelingen in meerderheid consumenten bereiken die ook zonder deze voorgestelde regelingen een elektrische auto zouden aanschaffen. Bij nieuwe voertuigen gaat dit om zeker zestig procent van de consumenten, bij tweedehands elektrische auto’s zelfs om negentig procent. (…) De voorgestelde maatregelen zorgen naar alle waarschijnlijkheid voor slechts enkele honderden tot drieduizend extra elektrische voertuigen per jaar. (…)’

Bronnen
Rijksoverheid, 7 oktober 2016: Doorgroei elektrisch rijden via duurzame autoproductie en betere laadinfrastructuur
Kamerbrief minister Kamp, 7 oktober 2016: Kamerbrief ontwikkelingen elektrisch rijden
FluxEnergie, 10 oktober 2016: PBL: ‘Effect stimuleringsmaatregelen elektrisch vervoer onzeker’

Foto: Gemeente Amsterdam

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.