Opmars elektrische bus gaat hard

Opmars elektrische bus gaat hard

18 oktober 2016‘De elektrische bus verovert Europa. Om te beginnen Nederland.’ De NRC kijkt vandaag naar de opmars van de elektrische bus. ‘Buitenlandse bedrijven gebruiken het overzichtelijke Nederland als proeftuin.’

Onwikkelingen
NRC zet feiten en inschattingen op een rij zet:

  • Connexxion en Arriva (Nederlandse dochters van buitenlandse bedrijven) lopen voorop.
  • In Eindhoven vanaf 11 december (start dienstregeling 2017) in één keer 43 elektrische bussen.
  • In Venlo en Maastricht vanaf 11 december 16 elektrische bussen.
  • Op Vlieland, Ameland en Schiermonnikoog 14 elektrische bussen.
  • Qbuzz start in Utrecht met 10 elektrische bussen.
  • Connexxion rijdt al jaren met elektrische trolleys (in Arnhem, 39 stuks)
  • Marijke van Haaren, voorzitter van de Stichting Zero Emissie Busvervoer, is ervan overtuigd dat binnen tien jaar alle bussen elektrisch zijn. ‘De volledig elektrische bus wordt de norm voor de komende jaren, zeker in de steden.’
  • In 2025 moeten alle nieuwe bussen emissievrij zijn, in 2030 alle bussen (afspraak provincies en randstadregio’s met staatssecretaris Dijksma).
  • Han van der Wal van Qbuzz: ‘Nog voor 2030 zijn alle ov-bussen met fossiele brandstof verdwenen.’

Hindernissen
De NRC inventariseert ook de hindernissen:

  • De kosten: een dieselbus kost 2 à 2,5 ton, een elektrische 4,5 ton. Daarbij komen de kosten voor de infrastructuur voor het opladen. (Na tien jaar zijn de hogere aanschafkosten gecompenseerd door de lagere energie- en onderhoudkosten.)
  • Actieradius 100 tot 200 km.
  • Snel opladen langs de route heeft gevolgen voor de dienstregeling. Opladen ’s nachts belast het net zwaar.
  • Concessietermijnen zijn nu nog afgestemd op dieselbussen. Elektrische bussen gaan veel langer (schoon) mee.

Fabrikanten in Nederland
De NRC turft drie fabrikanten in Nederland: ‘(…) Marktleider op dit moment is de VDL (Van der Leegte) Groep uit Eindhoven, die al bijna twintig jaar werkt aan elektrische bussen. Ebusco uit Helmond wordt door het gebruik van Chinese onderdelen niet door iedereen beschouwd als Nederlands bedrijf. Het Chinese BYD, met een Europees hoofdkantoor in Schiedam, leverde 35 bussen voor Schiphol. Het Belgische Van Hool richt zich vooral op waterstofbussen. Internationaal is Volvo koploper. (…)’

 

Bronnen
NRC.next, 18 oktober 2016: De schone bus komt er aan (via Blendle)
Foto: Qbuzz Utrecht

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.