Sharon Dijksma: ‘Verkiezingen moeten meer gaan over klimaatverandering’

Sharon Dijksma: ‘Verkiezingen moeten meer gaan over klimaatverandering’

17 februari 2017Op een bijeenkomst van Nederlandse bedrijven die meer vaart willen maken met het klimaatbeleid, zei staatsecretaris Dijksma van Milieu dat de verkiezingscampagne zich meer zou moeten richten op klimaatverandering. ‘Het is tijd om het daar nu echt over te gaan hebben.’

Pieter van Oord (CEO Van Oord): ‘In de campagne gaat het er nauwelijks over’

De 55 bedrijven die samen de ‘Transitie Coalitie’ vormen kwamen gisteren in Den Haag bijeen.
Uit een verslag van de NOS
‘(…) “De energietransitie is misschien wel een van de allergrootste uitdagingen  voor de mensheid in de 21ste eeuw en het gaat er in de campagne op dit moment nauwelijks over,” zegt Pieter van Oord, ceo van baggeraar en maritiem dienstverlener Van Oord. Van Oord is een van de voortrekkers van de Transitie Coalitie. Sinds de oprichting eind vorig jaar hebben inmiddels 55 bedrijven zich hierin verenigd.
Ook Shell, Siemens, FrieslandCampina en de Rabobank maken er deel van uit. De topmensen van deze bedrijven kwamen vandaag bijeen in Den Haag om te praten over de prioriteiten die een nieuw kabinet wat hen betreft moet leggen.
“Wij willen een klimaatwet, een minister voor Energie, een financieringsinstituut en een plan om meer en beter technisch personeel op te leiden”, zegt Ab van der Touw, ceo van Siemens Nederland die gastheer van de conferentie was. De bedrijven willen vooral duidelijkheid voor de lange termijn.
Op dit moment gelden er afspraken uit het Energieakkoord maar die lopen over een paar jaar af. De doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs worden weliswaar omschreven in de Energieagenda die dit kabinet heeft gepresenteerd, maar daar staan nog geen concrete maatregelen in. “Visie zonder uitvoering is hallucinatie,” zegt Ab van der Touw van Siemens. (…)

Ab van der Touw (CEO Siemens Nederland): ‘Energieagenda niet concreet’

Staatssecretaris Dijksma van Milieu, die te gast was bij de conferentie, ziet de oproep van de bedrijven als steun in de rug: “Je ziet dat in de komende vijf jaren alle belangrijke investeringsbesluiten zullen moeten worden genomen om in 2050 de doelen van Parijs te halen.”
Dijksma hoopt daarom dat de lijsttrekkers er in de campagne nog aan toekomen; “Ik hoop dat deze verkiezingscampagne zich meer gaat richten op de grote vragen die in Nederland en de wereld spelen. Klimaatverandering vraagt om belangrijke besluiten op tal van terreinen en het is tijd om het daar nu echt over te gaan hebben.” (…)’

Bedrijven: ‘Investeer 200 miljard in de energietransitie’

Uit een bericht van De Telegraaf over dezelfde bijeenkomst
‘(…) Het Nederlandse bedrijfsleven wil komende 20 jaar €200 miljard investeren in de omslag naar groene energie. „Het is hard nodig dat de politiek op lange termijn zekerheid geeft om dat terug te verdienen. Het gaat om honderdduizenden extra banen.” (…)
Van der Touw: „Nederland loopt achter bij landen als Duitsland en Denemarken als het gaat om duurzame energie, 5% tegenover 20% van de opgewekte elektriciteit. Terwijl er zoveel mee te winnen is.” Volgens Van der Touw moet er ook een deltaplan voor beroepsonderwijs komen, met name voor MBO-technici. „Daar is schreeuwend tekort aan. Een belangrijke taak voor de overheid. Nederland heeft jarenlang geen keuzes durven maken. Daardoor kijken we tegen een achterstand aan.” (…)’

Bronnen
NOS, 16 februari 2017: Bedrijven willen meer aandacht voor klimaat in campagne
De Telegraaf, 17 februari 2017: ’Investeer 200 miljard in groene energie’
Foto: Van Oord; portretfoto Dijksma: Rijksoverheid
Portretfoto Van Oord: Van Oord; portretfoto Van der Touw: Siemens

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.