170327 ENEXIS slimme meter

Toezichthouder: ‘Slimme meter is betrouwbaar’

27 maart 2017 – ‘Slimme elektriciteitsmeters zijn nauwkeurig en meten correct.’ Dat stelt toezichthouder Agentschap Telecom, dat extra toezicht belooft. De Vereniging Eigen Huis wil ook toezicht op de afhandeling van klachten.

Het Agentschap Telecom reageert op een onderzoek van de Universiteit Twente en de Hogeschool Amsterdam. Daarin werd, in een laboratorium, aangetoond dat bepaalde slimme meters een tot wel zes keer te hoog verbruik aangaven.

Uit een bericht van Agentschap Telecom
‘(…) In een laboratoriumonderzoek is aangetoond dat het in zeer uitzonderlijke omstandigheden voor kan komen dat een bepaald type meter als het ware gedwongen kan worden verkeerd aan te wijzen. Die zeer uitzonderlijke omstandigheden komen normaal gesproken niet voor. Om toekomstige generaties (slimme) meters nog beter te maken, worden de uitkomsten van dit onderzoek ingebracht in de internationale overleggen waar de eisen voor de (slimme) elektriciteitsmeters worden vastgesteld en eventueel aangepast. (…)’

De meters voldoen aan strenge Europese eisen, aldus het Agentschap en ook netbeheerders controleren de meters en houden een register van defecten bij.

‘(…) Naast het reguliere toezicht op het kwaliteitscontrolesysteem van de netbeheerders gaat Agentschap Telecom de komende periode extra steekproefinspecties uitvoeren op momenten dat een netbeheerder meters controleert en bij doormetingen ter plaatse (bij de klant thuis). Agentschap Telecom beoordeelt dan of deze metingen goed uitgevoerd worden zodat u de slimme meter kunt blijven vertrouwen. (…)’

Het Agentschap hield al een steekproef, en daaruit bleek dat niet de slimme meter, maar de oude mechanische meter kapot was.

Uit een ander bericht van Agentschap Telecom
‘(…) Ook bij het onderzoek dat de netbeheer in de woning van de consument en onder toezicht van Agentschap Telecom uitvoerde, bleek dat het apparaat goed werkte. De slimme meter registreert het verbruik correct. Slijtage van de oude mechanische meter had geleid tot een verkeerd beeld van het werkelijke verbruik. (…)’

Uit een bericht van Vereniging Eigen Huis
‘(…) Vereniging Eigen Huis gaat ervan uit dat Agentschap Telecom ook in de toekomst scherp toezicht houdt op de correctheid van slimme meters. Beleidsadviseur energie Maarten Eeke van der Veen: ‘Maar toezicht moet zich daarnaast niet beperken tot de techniek. Toezicht is zeker ook nodig op klachten over de slimme meter en de afhandeling van klachten van mensen die twijfelen aan de juistheid van het gemeten elektriciteitsverbruik. Consumenten met vragen kunnen in eerste instantie bij hun energieleverancier terecht. Voorkomen moet worden dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Vereniging Eigen Huis zal dit kritisch volgen.’ (…)’

Bronnen
Vereniging Eigen Huis, 20 maart 2017: Toezichthouder staat in voor goede slimme meter
Agentschap Telecom, 15 maart 2017: Slimme elektriciteitsmeters zijn betrouwbaar
Agentschap Telecom, 21 maart 2017: Slimme meter blijkt bij controlemeting betrouwbaar

Zie ook
FluxEnergie, 8 maart 2017: Dit zijn de negen ‘verdachte’ slimme meters
FluxEnergie, 6 maart 2017: Digitale stroommeter kan bijna zes keer te hoog verbruik aangeven
FluxEnergie, 6 maart 2017: Netbeheer Nederland: ‘Meters werken in de praktijk wél naar behoren’
FluxEnergie, 6 maart 2017: Netbeheerder Liander erkent wel dat er een probleem is
FluxEnergie. 6 maart 2017: ‘Meters van te slechte kwaliteit’
FluxEnergie, 6 maart 2017: Ondeugdelijke meters – Wat is er precies mis?

Foto: slimme meter testlab Enexis

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.