‘Zweden is Europees klimaatleider, Nederland op achtste plaats’

28 maart 2017 In de aanloop naar de Effort Sharing Regulation, wetgeving om de Europese CO2-reductie tussen 2021 en 2030 te regelen, komt Carbon Market Watch met een ranglijst van ‘klimaatleiders’. Zweden zet zich het meest in voor een strenge wet, Nederland staat op de achtste plaats. 

De Europese lidstaten zijn in onderhandeling over de Effort Sharing Regulation, Europese klimaatwetgeving die de emissie-reductie in Europa regelt voor de periode van 2021 tot 2030. Het gaat hier om de uitstoot die niet valt onder het Europese emissiehandelssysteem EU ETS.

Uit het rapport van Carbon Market Watch
‘(…) Covering 60% of the EU’s greenhouse gas emissions, the law will set binding national emission reduction targets for the 2021-2030 period for sectors such as transport, buildings, agriculture and waste. In July 2016, the European Commission published the proposal for an Effort Sharing Regulation setting the basis for negotiations between EU ministers and Members of the European Parliament.
In the run up to the Environment Council in June when ministers discuss the EU’s largest climate tool, Carbon Market Watch and Transport & Environment analysed country positions in the negotiation process on the Effort Sharing Regulation and ranked them in the “EU Climate Leader Board”. This climate leader board allows citizens to hold their governments accountable for the positions they take on the EU’s largest climate tool to implement the Paris Agreement. (…)’

De Europese lidstaten zijn gerangschikt op hoe sterk ze zich inzetten om de Effort Scharing Regulation in lijn te krijgen met de doelen in het klimaatakkoord. De landen konden punten verdienen als ze zich inzetten vóór een hogere ambitie en tégen mazen in de wet waardoor landen toch meer kunnen uitstoten. Zo is het startpunt dat genomen wordt voor de uitstootreductie van belang. In het voorstel dat er ligt, is het startpunt de gemiddelde CO2-uitstoot van een land tussen 2016 en 2018. Maar als het goed is stoten landen in 2020 nog minder uit. Als wordt gekozen voor de gemiddelde uitstoot tussen 2016 en 2018 als uitgangspunt, zijn de landen die hun doel voor 2020 niet halen in het voordeel, aldus Carbon Market Watch. Wie pleit voor een lager startpunt, verdient dan ook meer punten op de ranglijst.

Geen enkel land zet zich genoeg in om een reductie te halen waarmee het doel van het klimaatakkoord in Parijs wordt gehaald, aldus Carbon Market Watch. Zweden doet het het beste (score: goed), gevolgd door Duitsland en Frankrijk (score: matig). Nederland scoort ‘onvoldoende’ (‘insufficient’), maar komt wel op de achtste plaats.

Uit het rapport
‘(…) The Netherlands is 8th on the list as it is in favor of strengthening the starting point to avoid that countries are rewarded for underachieving. The country loses points or not yet wanting to limit the land use and ETS surplus loopholes. Additionally, it is currently not planning to go beyond its domestic 2030 target of 36% emission reductions nor has it set a long-term target. (…)’

Over de land use loophole
‘(…) Countries can use a total of 280 million credits from the land use and forestry sector in order to increase emissions in the ESR sectors. Under the Commission proposal, countries cannot use credits from exis ng forests (forest management). (…)’

Over de ETS surplus loophole
‘(…) Currently nine countries are allowed to use a total of 100 million surplus ETS allowances to meet their climate targets, which could lead to higher overall emissions up to 2030 given the high ETS surplus. (…)’

Bronnen
Carbon Market Watch, persbericht, 28 maart 2017: Just three EU countries step up to the plate for Paris climate deal – ranking
Carbon Market Watch, 27 maart 2017: EU Climate Leader Board – Where countries stand on the Effort Sharing Regulation
Carbon Market Watch, policy briefing, maart 2017: EU Climate Leader Board – Where countries stand on the Effort Sharing Regulation (pdf)

Foto: FluxEnergie/© Paul Tolenaar



Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail