​‘Geld doorslaggevend voor energiezuinig gedrag’

17 september 2015 – Vorige week, tijdens het Nationaal Energie Congres in Utrecht, sprak ook een psycholoog over de energietransitie. En o.a. over het PowerMatching-project in Hoogkerk.

Uit een bericht van EnSoc
‘(…) Is de strijd tegen de klimaatverandering wel een goede reden voor de energietransitie? Spreekt dit consumenten wel genoeg aan? Het milieu is bij het gros van de mensen niet doorslaggevend om duurzaam gedrag te vertonen, zegt psychologe Carina Wiekens ’s middags tijdens een workshop over gedrag en energiebesparing.

Portemonnee geeft de doorslag
‘Het besparen op energiekosten heeft een doorslaggevende rol voor mensen om energiezuinig gedrag te vertonen. Dat geldt niet alleen voor het gros van de bevolking, maar ook voor koplopers, zoals in het Powermatching Matching City-project in het Groningse Hoogkerk. Dit hadden we niet verwacht.’ Eerder onderzoek had laten zien dat het milieu een belangrijke reden is om duurzaam gedrag te vertonen, maar zelfs bij mensen die een hoog inkomen hebben was geld bepalend voor hun motivatie om hun gedrag duurzamer te maken.
Uit het onderzoek met een smart grid in de Power Matching City bleek dat het vertrouwen van klanten in de technologie en de energieleverancier een cruciale factor was voor succes. ‘De systemen die het energieverbruik monitoren, werkten soms niet, of spraken verschillende doelgroepen aan. Daardoor kunnen klanten afhaken.’ Ook blijkt dat klanten nauwelijks meer inloggen in het systeem als de nieuwigheid ervan af is, vertelt Wiekens. ‘Dat verandert pas weer als mensen gaan samenwonen of kinderen krijgen. Dan willen ze weer zien of het energieverbruik verandert.’ Wiekens ziet positieve effecten als bewoners hun ervaringen in projecten met elkaar uitwisselen, zodat ze van elkaar kunnen leren over energiebesparende maatregelen..

Besparen door display
Senior adviseur Ernestine Elkenbracht bevestigt de bevindingen van Wiekens. Ze was projectleider bij een proefproject in IJselmonde, waar 147 huishoudens van gemengde afkomst in de sociale huursector een slimme meter met een display kregen waarop ze hun actuele energiegebruik konden volgen. ‘Van de huishoudens die meededen bespaarde tweederde energie dankzij het display. De besparing bedroeg gemiddeld 6,9 procent op gas en 5,6 procent op elektriciteit met uitschieters tot 20-25 procent. Gemiddeld bespaarden de huishoudens 100 tot 200 euro per jaar. Hierdoor kunnen de bewoners de investering in het display binnen een jaar terugverdienen.’ Elkenbracht adviseert om een display zichtbaar, bijvoorbeeld in de huiskamer, op te hangen, maar niet uit te voeren met allerlei toeters en bellen. ‘Het gros heeft geen behoefte aan extra functionaliteiten.’

Slimme meter
Elkenbracht ziet het aanbieden van de slimme meter aan alle huishoudens in Nederland als een kans voor overheden en marktpartijen om te communiceren over energiebesparende maatregelen. ‘In dergelijke communicatietrajecten spelen vertrouwde partijen zoals de huurdersvereniging of buurtcorporaties  een belangrijke rol,’ zegt Elkenbracht. Ze vertelt over samenwerkende huurdersverenigingen in de Achterhoek die het terugdringen van de woonlasten tot prioriteit verhieven en energiebesparing met behulp van een display in combinatie met een slimme meter tot speerpunt maakten. Qua aanbod bestaan er al diverse displays, maar volgens Elkenbracht is een verbreding nodig van het marktaanbod naar eenvoudige displays. Als uitdaging ziet ze het rondkrijgen van de business case: veel mensen zijn niet bereid om te investeren in een display, ook al verdienen ze dit met de besparingen binnen een jaar terug.’ Elkenbracht adviseert marktpartijen om met creatieve voorstellen te komen, bijvoorbeeld met voorfinanciering uit een revolverend fonds. (…)’

Bronnen
EnSoc, 15 september 2015: ​‘Geld doorslaggevend voor energiezuinig gedrag’
Zie ook
FluxEnergie, 17 september 2015: Hoogkerk: ‘PowerMatching’ wérkt en bespaart veel geld

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.