100.000 euro voor innovatieve energiebespaarders

Stichting Doen heeft weer een wedstrijd uitgeschreven voor het meest kansrijke product of idee voor energiebesparing. Vijf finalisten krijgen ondersteuning om hun schaalbaarheidsplan verder uit te werken, en de uiteindelijke winnaar krijgt 100.000 euro om zijn product of dienst verder te ontwikkelen. Tot 27 november kunnen deelnemers hun businessconcept inleveren.

Het energieverbruik in Nederland stijgt zo hard dat het aandeel nieuwe duurzaam opgewekte energie te laag blijft om de klimaatdoelstellingen te halen, stelt de stichting. Meer energie besparen is noodzakelijk en daar zijn dringend meer energiebesparende producten en diensten voor nodig.

Subsidie energie[s]topper moet andere investeringen aantrekken

“Ervaring leert dat een bijdrage van Stichting DOEN andere investeerders en andere vormen van financiering aantrekt”, zegt Algemeen directeur Anneke Sipkens, “Dat is hard nodig om de innovatie niet alleen op gang te brengen, maar ook te zorgen dat die producten en diensten de markt, dus de consument bereiken. Want alleen dan heb je impact. De markt voor energiebesparing staat nog in de kinderschoenen, de gemiddelde consument is nog niet actief met energiebesparing bezig. Aanbieders van nieuwe producten en diensten hebben uithoudingsvermogen nodig. DOEN stimuleert met de Energie[s]topper de stap naar de markt, de winnaar krijgt een geldprijs in de hoop dat andere partijen mee investeren en zo de energiebesparing versneld op gang komt.”

Tot 27 november kunnen deelnemers hun business concept inleveren. Vijf finalisten krijgen daarna twee maanden de tijd om hun schaalbaarheidsplan verder uit te werken onder begeleiding van New Venture, een initiatief dat innovatie en ondernemerschap in Nederland stimuleert. New Venture werd als stichting opgericht door het Ministerie van Economische Zaken en McKinsey & Company, en helpt innovatieve start-ups met het vertalen van hun idee naar een gezond business model.

2016: Nerdalize wint van PowerWindows, SpeedComfort, Senergine en EnergyParty

Vorig jaar werd de Energie{s}topper gewonnen door de serverboiler van het Delftse Nerdalize. “Nerdalize slaat twee vliegen in één klap”, oordeelde juryvoorzitter Ed Nijpels, “Het brengt het nieuwe denken in de praktijk door twee business modellen te combineren tot een levensvatbaar idee. Nerdalize decentraliseert datacentra, de grootverbruikers van meestal fossiele energie. Zij hoeven niet meer te koelen. De servers leveren decentraal goedkope duurzame verwarming aan huishoudens.”

(tekst loopt door onder de video)

Een van de finale concepten van 2016: Physee PowerWindows, ramen waarmee onzichtbaar energie wordt opgewekt. De ramen moeten zich in drie tot vijf jaar terugverdienen. 

Nerdalize won daarmee van de vier andere finalisten SpeedComfort, Senergine, PowerWindow en EnergyParty. SpeedComfort ontwikkelde een innovatieve radiatorventilator die warme lucht versneld in de ruimte brengt, Senergine zorgt voor een behaaglijk binnenklimaat met een technische innovatie die van geluid warmte maakt. PowerWindow maakt het grote glazen oppervlak van onze bebouwde omgeving slimmer door opwek- en besparingsmogelijkheden in ramen te integreren, en EnergyParty gebruikt het Tupperware-party concept om goede energie-bedoelingen van veel woningeigenaren om te zetten naar concrete verduurzamingsacties.

Bron:

  • DoenEnergieStoppers.nl, 18 september 2017, ‘STICHTING DOEN LOOFT 100.000 EURO UIT VOOR VERSNELLERS’
  • DoenEnergieStoppers.nl, 10 maart 2016, ‘NERDALIZE WINNAAR DOEN ENERGIE[S]TOPPER’

Beeld: doenenergiestoppers.nl

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.