‘Elektrische, zelfrijdende deelauto zorgt voor forse daling oliebehoefte’

160314 zelfrijdende auto

14 maart 2016De olievraag zal een flinke duik maken, door de opmars van elektrische, zelfrijdende deelauto’s. Tot die conclusie komt Tony Seba in zijn boek Clean Disruption of Energy and Transportation. En hij staat niet alleen.

Seba, ondernemer en docent Entrepreneurship, Disruption and Clean Energy aan Stanford University,  ziet een door technologische ontwikkeling gedreven ‘schone ontwrichting’ van de energievoorziening. Door de opkomst van elektisch vervoer, (semi-)zelfsturend vervoer en de opkomst van deelauto’s, zal de vraag naar olie drastisch teruglopen verwacht hij.

Tony SebaVan de website van Seba
Clean Disruption projections (based on technology cost curves, business model innovation as well as product innovation) show that by 2030:
– All new energy will be provided by solar or wind.
– All new mass-market vehicles will be electric.
– All of these vehicles will be autonomous (self-driving) or semi-autonomous.
– The car market will shrink by 80%.
– Gasoline will be obsolete. Nuclear is already obsolete. Natural Gas and Coal will be obsolete.
– Up to 80% of highways will not be needed.
– Up to 80% of parking spaces will not be needed.
– The concept of individual car ownership will be obsolete.
– The Car Insurance industry will be disrupted. The taxi industry will be obsolete. (…)’

Uit een bericht van het FD
‘(…) Seba voorspelt dat in 2026 alle nieuwe wagens in autoland Amerika elektrisch zullen zijn. “In 2030 zijn alle auto’s elektrisch én zelfrijdend. Ze zullen worden ingezet in een businessmodel dat een kruising is tussen autodelen en taxidienst Uber.” (…)’

Seba vergelijkt de ‘ontwrichting’ van de transportsector met de introductie van de mobiele telefoon, internet en de PC en hun invloed op onze informatievoorziening. Volgens Seba onderschatten de gevestigde energiebedrijven en energieleveranciers de enorme verandering die al is ingezet.

Seba in reactie op Shell-topman Ben van Beurden die zegt dat de wereld nog lange tijd fossiele brandstoffen nodig heeft
‘(…) “Ik zeg niet dat hij liegt, maar ceo’s zien het vaak gewoon niet. Het is typerend voor bedrijven die ontwricht worden. De transportsector is goed voor 65% van de vraag naar olie. Als dat wegvalt door de overgang naar elektrische voertuigen, is de impact enorm.”

En over E.ON 
‘(…) “Ze dachten dat zon en wind geen impact zouden hebben. Dat bleek een misvatting. Het zijn bedrijven die een eeuw lang een monopolie hadden. Niet veel conventionele bedrijven zetten de stap in de richting van schone energie.(…) En dat terwijl energiebedrijven bijvoorbeeld bij het uitrollen van zonne-energie grote voordelen hebben ten opzichte van nieuwkomers. Ze hebben hun klanten al, ze hebben hun elektriciteitsnetwerk.”(…)’

Doordat zonneenergie nu zoveel goedkoper is, en iedereen het zelf kan opwekken en verkopen, is het energiebedrijf zijn monopoliepositie kwijt, betoogt Seba in het FD.

‘(…) “De beheerder wordt een soort Uber of Airbnb. Ze zullen andermans transacties managen. Energie kan op termijn zo goedkoop worden dat je voor een vast bedrag onbeperkt kunt consumeren, zoals muziek op Spotify. Het zal op termijn niet meer gaan om energietransacties maar om gebruikersgegevens. Het businessmodel draait dan niet meer om het winnen en gebruik van natuurlijke hulpbronnen, maar om data. Die worden waardevoller dan energie zelf.” (…)’

Auteurs Justin Guay (klimaat- en energie-expert bij de Packard Foundation) en Anthony Eggert (ClimateWorks) van een artikel op EnergyPost zien een soortgelijke trend als Tony Seba, waarbij de verandering in transport een forse daling in de vraag naar olie teweeg brengt.

Uit het bericht van EnergyPost
‘(…) a revolution is brewing that could dramatically upend our oil use driven by the confluence of three separate but powerful trends: 1) The advent of the sharing economy including Transportation Network Companies (TNCs); 2) Long range affordable Electric Vehicles; and 3) Autonomous Vehicles. (…)’

Hoewel slechts 1 procent van de auto’s nu elektrisch is en het gemiddeld zo’n 15 jaar duurt om de meeste auto’s te vervangen, kan vraag naar olie snel dalen. Autodelen en zelfrijdende auto’s zullen de ontwikkeling versnellen, verwachten de auteurs.

‘(…) But shared, autonomous vehicles can short-circuit the glacial speed of fleet turnover by greatly increasing their utilization. Current vehicles sit parked ~95% of the time, one of the most expensive and inefficient capital assets that people currently own. Put them to work in a shared fleet, and what normally takes 15 years could drop to as little as three to four years. (…)’

De technologie is het probleem niet, verwachten de auteurs, maar er moet goed beleid zijn.

‘(…) Policy is important not just to smooth the way for new mobility but to ensure its benefits are widely shared. A future that transitions from the ‘horseless carriage’ to the ‘driverless car’ will have profound impact on many sectors within our economy. Policy is required for a just transition that maximizes the benefits and ensures that the socio-economic disparity that already exists within our current transportation system is not exacerbated.
Similarly, just because these trends reinforce each other doesn’t mean they will all advance together. Indeed, without affordable long-range electric vehicles we could see little to no reduction in oil consumption, especially if existing gas engines become the de facto standard for future autonomous Uber rides. So we stand at a crossroads between marginal EV growth, a dystopian future of fleets of gas propelled autonomous cars, and a shared, autonomous, electrified future. Only one is compatible with a safe climate and it’s up to us to seize it. (…)’

Bronnen
Website van Tony Seba over boek ‘Clean Disruption of Energy and Transportation’
FD, 12 maart 2016: ‘Schone energie zal de olie- en autowereld vermorzelen’
Energy Post, 11 maart 2016: How can we move beyond oil?

Foto: Still uit video van Google over hun zelfrijdende auto. (Google)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.