containerschip op zee, publiek domein

Werkprogramma en 300 miljoen voor groene scheepvaart

De scheepvaart moet vergroenen. Om dat te bereiken tekenden minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en vertegenwoordigers van de sector het Werkprogramma Maritieme Strategie. Tegelijk investeren de ING en de Europese Investeringsbank (EIB) 300 miljoen euro in duurzame projecten in de maritieme Europese transportsector.

Volgens Van Nieuwenhuizen schakelt de scheepvaart –  nu nog een van de meest vervuilde sectoren – over op ‘een tijdperk waarin schepen op schone energie varen, autonoom en digitaal. Een tijdperk waarin fossiele brand- en grondstoffen verleden tijd zijn’.

CO2-neutraal in 2050

De binnenvaart moet in 2030 49 procent minder CO2 uitstoten, en in 2050 klimaatneutraal zijn. In een werkprogramma dat de komende 30 maanden uitgewerkt gaat worden, moet ook duidelijk worden hoe zeehaven hun uitstoot moeten reduceren. De haven van Rotterdam is nu nog verantwoordelijk voor 20 procent van de Nederlandse uitstoot.

De innovaties moeten ondermeer mogelijk worden met geld van de ING en het EIB. Beide instanties dragen 150 miljoen bij aan de kredietfaciliteit, die beschikbaar komt voor klanten met een groen innovatie-aspect, zoals de bouw van nieuwe schepen of modernisering van bestaande schepen. Het geldt voor zowel de binnenvaart als de zeescheepvaart.

‘Klimaatactie’

De lening staat onder garantie van het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), dat door de EIB beheerd wordt. ‘Klimaatactie is een van de topprioriteiten van de EIB en dit soort financiering moet worden gezien als een stimulans voor reders om te overwegen zaken anders aan te pakken’, aldus EIB-president Werner Hoyer.

De 300 miljoen euro zal de komende drie jaar geleidelijk worden geïnvesteerd. Het scheepvaartteam van ING  beheert de financieringsverbintenis. De ondersteuning blijft van kracht gedurende het hele vergroeningsproces’, zegt Isabel Fernandez, hoofd van ING Wholesale Banking.

Lees ook:

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.