Foto: Blue Corner

41,1% meer elektrische wagens in België, maar marktaandeel blijft marginaal

Op 1 augustus 2018 telde België 5.853.782 personenwagens, 1,2% meer dan een jaar eerder. Maar het aantal volledig elektrische wagens steeg in dezelfde periode met 41,1%.

Hybride personenwagens van het type elektriciteit-benzine stegen met 39% tegenover vorig jaar. De absolute cijfers tonen aan dat er beduidend meer dergelijke hybride voertuigen (81.107) rijden in België dan volledig elektrisch aangedreven wagens (9.244 wagens). Vier jaar eerder waren dit er respectievelijk slechts 21.774 en 1.792. Voor het type elektriciteit-diesel (5.905) bedroeg de stijging bij de personenwagens 9,8%.

Op 1 augustus 2018 reden er ook 22.938 hybride personenwagens aangedreven door gas en benzine en zeven op gas en diesel 2.992 volledig aardgasaangedreven personenwagens en welgeteld vier met waterstof als brandstof. Om volledig te zijn: er waren op vier hybride voertuigen op waterstof en elektriciteit, zestien op elektriciteit en lpg en 115 op bio-ethanol.

Marktaandeel blijft bescheiden

Naast de personenwagens telt België ook 16.125 autobussen en autocars, 856.096 voertuigen voor goederenvervoer, 50.230 trekkers, 192.187 landbouwtrekkers, 74.257 speciale voertuigen en 490.495 motorrijwielen. Voor alle voertuigtypes samen overschrijden elektrische voertuigen de kaap van 10.000, met 13.514 elektrische stuks. Hybride wagens elektriciteit-benzine maken nu 1,39% uit van het totale Belgische personenwagenpark. In dit hele Belgische wagenpark van 7.533.172 voertuigen nemen alle elektrische voertuigen samen slechts 0,18% in.

Diesel boert achteruit

Het aantal wagens met een benzinemotor steeg met 7,9% tegenover vorig jaar, terwijl dit van dieselwagens sterk bleef dalen (-4,4%, tegenover -2,5% in 2017). Op 1 augustus 2018 telde België 5.853.782 personenwagens. Binnen dit volume vormen dieselwagens (3.193.658 stuks) nog altijd de absolute meerderheid. Benzinewagens zijn goed voor 2.518.942 stuks. Tegenover 2014 daalde het aantal dieselwagens met circa 260.000, terwijl het aantal benzinewagens steeg met 490.000.

Bij de benzineverbruikers is de stijging bij de kleine cilinders het duidelijkst: 20,5% voor 0 tot 899 cc en 17,4% voor 900 tot 1.099 cc. De categorie 1.300 tot 1.599 cc blijft ondanks alles het meest verspreid op Belgische wegen. Dieselwagens daalden in uiteenlopende mate in bijna alle categorieën. De categorie van 1.300 tot 1.599 cc blijft de belangrijkste categorie onder de diesels.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.