Copyright PressVisuals.com

Acht nieuwe waterstoftankstations in de Benelux

Warterstoftankstation Helmond.

Een consortium van Waterstofnet, retailgroep Colruyt, Pitpoint, Shell en de Nederlandse Rijkswaterstaat heeft de krachten gebundeld in het omvangrijke waterstofproject H2Benelux. Samen willen ze tegen 2020 acht tankstations voor waterstof installeren en tachtig wagens op waterstof inzetten in België, Nederland en Luxemburg.

Het voornaamste doel van H2Benelux is de uitrol van een basisnetwerk van waterstofstankstations. De acht waterstoftankstations zullen strategisch geïmplementeerd worden langs het ‘Trans-Europees Netwerk voor Transport’ (Ten-T): drie in België, vier in Nederland en een in Luxemburg.

H2Benelux zal de technische en economische prestaties van het netwerk van waterstoftankstations onder dagelijks gebruik testen. Bij elk waterstoftankstation zal een groep eindgebruikers minstens tien wagens op waterstof uittesten. Kortelings lanceren de consortiumpartners, met Waterstofnet als coördinator, een oproep naar geïnteresseerde eindgebruikers. Ook de milieuprestaties van het gebruik van waterstof worden onder de loep gehouden, zowel van waterstof uit conventionele energiebronnen als voor waterstof die ter plaatse uit hernieuwbare bronnen wordt geproduceerd.

Marktuitrol voorbereiden

Het is ook de bedoeling gegevens te verzamelen om de technische levensvatbaarheid en de efficiëntie van de waterstoftankstations te bestuderen en te verbeteren. Verder wil het project de relatie tussen leveranciers en klanten van waterstofauto’s optimaliseren om de uitrol van de markt voor te bereiden. Voor elk tankstation wordt er een haalbaarheidsstudie opgesteld. H2Benelux zal ook een business case (op basis van de vraag) voorbereiden om het gebruik van waterstof als alternatieve energiedrager in de Benelux een boost te geven en om de uitrol van deze stations in de toekomst te financieren.

“In 2015 heeft de Benelux Unie een kader gecreëerd om grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van alternatieve brandstoffen te stimuleren. H2Benelux past ook perfect binnen de bredere inspanningen van de Benelux om de focus te leggen op groene waterstof binnen de energietransitie,” reageert adjunct-secretaris-generaal van de Benelux Luuk Blom.

Volgens Adwin Martens, directeur van Waterstofnet, is H2Benelux van grote strategische waarde voor de regio: “Waterstofnet heeft met de realisatie van waterstofprojecten in Zuid-Nederland en Vlaanderen aangetoond dat grensoverschrijdende samenwerking de globale positie van de regio versterkt op het gebied van de ontwikkeling van waardeketens en ‘early adopters.’ Dit project zal die positie nog versterken zodat deze lokale gemeenschappen van waterstofgebruikers over de landsgrenzen heen kunnen worden uitgebreid.”

H2Benelux wordt mee gefinancierd door het Connecting Europe Facility (CEF) – Transport Programme van de Europese Unie met 7,22 miljoen euro. Het Uitvoerend Agentschap Innovatie en Netwerken (Inea) van de Europese Commissie zal de uitvoering van het project superviseren tijdens zijn hele levenscyclus. Shell en Pitpoint ontvangen voor de bouw van de Nederlandse stations aanvullende subsidies van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (DKTI Transport).

Obstakels wegwerken

Het huidige gebrek aan infrastructuur voor het tanken en de schaarste aan waterstofauto’s zijn de belangrijkste obstakels voor de ontwikkeling van de waterstofmarkt. Publieke interventies voor het stimuleren van de implementatie van waterstoftankinfrastructuur en het aantrekken van waterstof op de markt zijn daarom noodzakelijk. H2Benelux maakt deel uit van een globaal project dat tot doel heeft om een complete infrastructuur te bouwen voor transport op waterstof in de Benelux. Dit zal bestaan uit een uitrol van vierhonderd waterstoftankstations om ongeveer 140.000 waterstofauto’s te leveren en zo tegen 2030 een marktpenetratie van 5% te bereiken met traditionele tankstations die waterstof in hun aanbod. Verder is het project gericht op het bevorderen van de overgang van de traditionele bronnen voor waterstofproductie (grijze waterstof) tot volledig hernieuwbare bronnen (groene waterstof).

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.