ACM tikt weer energiebedrijven op de vingers

13 oktober 2015Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft drie energiebedrijven op de vingers getikt omdat ze consumenten niet duidelijk of onjuist informeren. De toezichthouder legde twee bedrijven een dwangsom op.

ACM concludeerde dat drie energiebedrijven consumenten onduidelijke of onjuiste informatie gaven. Een van de bedrijven heeft de informatie aangepast, twee anderen, Gewoon Energie en Energieflex, kregen een dwangsom opgelegd om hun informatie aan te passen. Gewoon Energie sloot daarop de website.

Uit een bericht van ACM
‘(…) ACM heeft geconstateerd dat Gewoon Energie consumenten niet duidelijk informeerde over het feit dat het bedrijf optreedt als wederverkoper voor energieleverancier Anode. Bovendien gaf het bedrijf onjuiste en onduidelijke informatie over de bedenktijd die consumenten hebben als ze een contract afsluiten. Om het bedrijf te dwingen de informatie aan te passen heeft ACM een last onder dwangsom opgelegd. Gewoon Energie heeft ervoor gekozen de website offline te halen.
Energieflex was onduidelijk over de netbeheerkosten die alle consumenten moeten betalen. Het bedrijf informeerde daarnaast niet duidelijk over de bedenktermijn. Tot slot voldeed hun rekenmodule niet aan het zogenaamde Aanbod op Maat, waarmee consumenten kunnen berekenen wat ze gaan betalen op basis van hun verbruik. Om ervoor te zorgen dat Energieflex de informatie aanpast heeft ACM een last onder dwangsom opgelegd. Het bedrijf heeft de opgedragen wijzigingen inmiddels doorgevoerd.
Het derde bedrijf vermeldde de netbeheerkosten niet goed. Dit bedrijf heeft de informatie op verzoek van ACM tijdig aangepast waardoor een last onder dwangsom niet nodig was. (…)’

Eerder werden al vier energiebedrijven op de vingers getikt omdat ze hun informatievoorziening niet op orde hadden. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Het is teleurstellend dat we nu toch weer moeten handhaven. ACM blijft optreden tegen bedrijven die hun klanten niet juist of niet volledig informeren. Duidelijke informatie is essentieel voor consumenten om te kunnen vergelijken en een keuze te kunnen maken.”

Omdat de informatie op websites van energiebedrijven inmiddels sterk is verbeterd, gaat de ACM haar aandacht verleggen naar andere vormen van informatie van energiebedrijven aan consumenten, bijvoorbeeld telemarketing.

Bronnen
ACM, 12 oktober 2015: ACM tikt weer energiebedrijven op de vingers voor onjuiste informatie
ACM, 12 oktober 2015: Last onder dwangsom Energieflex voor onjuiste informatie
ACM, 12 oktober 2015: Last onder dwangsom Gewoon Energie voor onjuiste informatie

Zie ook
FluxEnergie, 6 augustus 2015: ACM dwingt energieaanbieders tot aanpassen online informatie

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.