AD: ‘Bijna een miljard aan belastinggeld weg door export stekkerauto’s’

31 maart 2017Door de export van tienduizenden elektrische auto’s, zal bijna 919 miljoen euro aan belastinggeld naar het buitenland verdwijnen. Dat berekende autodataprovider VWE voor het AD. 

‘(…) Dit jaar komen er duizenden plug-inhybrides op de tweedehandsmarkt, omdat de leasetermijn erop zit. Afgelopen jaren werden leaserijders geprikkeld een auto met een stekker te kiezen vanwege de lage fiscale bijtelling. Maar die regeling is nu verdwenen. ,,Eeuwig zonde als we die auto’s laten gaan”, vindt ook Marco van Eenennaam. Hij is projectleider elektrisch rijden bij de ANWB. ,,Tot 2020 komen er 100.000 hybride ex-leaseauto’s op de tweedehandsmarkt. Die hebben we hard nodig voor de verduurzaming.” (…)’

Veel van de auto’s zullen naar Oost-Europa gaan, aldus het AD. VWE ziet al veel auto’s naar Polen verdwijnen en verwacht ook veel interesse van de Hongaren, die veel voordeel krijgen met een hybride auto. Natuur en Milieu en de Bovag pleiten in het AD voor maatregelen om de auto’s in Nederland te houden, bijvoorbeeld 1000 euro laadtegoed voor wie een tweedehands hybride koopt.

‘(…) Staatssecretaris Wiebes van Financiën ziet er niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto’s is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.” Ook het milieuargument gaat wat hem betreft niet op. Tegengaan van CO2-uitstoot is immers een mondiale kwestie. ,,Er staat geen muur rond Nederland.” (…)’

Wiebes had vorig jaar felle kritiek op de fiscale regeling voor hybride auto’s voor zakelijke rijders. ‘We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen’, aldus Wiebes destijds tegen Autoweek. In de praktijk bleken zakelijk rijders de stekker van hun hybride auto maar zelden te gebruiken.

Bronnen
AD, 31 maart 2017: 1 miljard euro subsidie weg door export stekkerauto’s
FluxEnergie, 11 augustus 2016: Belangstelling voor elektrische en hybride auto’s sterk afgenomen
Autoweek, 9 augustus 2016: Staatssecretaris Wiebes hekelt PHEV-subsidies. ‘We hadden er nooit aan moeten beginnen’

Foto: Nuon

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.