Alfen leverde onder meer het batterijopslagsysteem voor het logistiek centrum van distributienetbeheerder Eandis in Lokeren. (foto: Eandis)

Alfen laadt kapitaalbatterijen op

Energiespecialist Alfen (Almere) dient een aanvraag in om zijn aandelen op de beurs te noteren. De huidige aandeelhouders, Infestos Holding en Infestos Energy Transition willen via Euronext Amsterdam een deel van hun bestaande aandelen verkopen. Ze vertellen nog niet om welk volume het gaat, maar geven wel aan om ook in de toekomst een rol te willen blijven spelen in Alfen. Het tijdpad hiervoor is afhankelijk van de marktomstandigheden.

De voorbije drie jaar zag Alfen zijn omzet groeien met gemiddeld 21% per jaar. Aangezien Alfen zijn beursgang motiveert vanuit de sterke groei lijkt een kapitaalverhoging in de toekomst niet uitgesloten. In elk geval liet financieel topman Jeroen van Rossen aan Het Financieele Dagblad weten dat Alfen geen dividend gaat uitkeren, maar de opbrengsten zal investeren in het bedrijf.

Euronext

Een deel van de te koop aangeboden aandelen zal via Euronext rechtstreeks toegankelijk zijn voor individuele beleggers. Een ander deel wordt via een openbare plaatsing uitgezet bij Nederlandse institutionele en particuliere beleggers en, via een onderhandse plaatsing aan bepaalde institutionele beleggers elders.

Alfen bestaat al tachtig jaar. Tegenwoordig ontwerpt, ontwikkelt en bouwt voor zakelijke klanten slimme elektriciteitsnetwerken, transformatorstations, energieopslagsystemen en trage oplaadpalen voor elektrische auto’s en combineert deze in geïntegreerde systemen. Afnemers zijn energieproducenten en -leveranciers, netbeheerders, industriële en glastuinbouwbedrijven en verkopers van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s.

Open architecture

Alfen werkt op basis van ‘open-architecture’. Daardoor is het niet afhankelijk van een bepaalde technologie of leverancier en kan het zijn klanten producten en systemen aanbieden die het best aansluiten op hun wensen.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.