High Power Charging Stations in Kleinostheim Germany, persbericht Allego 21 dec 2017

Alliander verkoopt laadpalentak Allego

High Power Charging Stations in Kleinostheim Germany, persbericht Allego 21 dec 2017

Alliander voert gesprekken over de verkoop van zijn laadpalenleverancier Allego. De laadpalenmarkt voor elektrisch rijden zou daarmee verder in handen kunnen komen van oliebedrijven als Shell of Total, die eerder laadpalenleveranciers NewMotion en PitPoint overnamen. Alliander werkt al met Shell om snelladers bij een aantal tankstations te plaatsen.

Die laadpalenmarkt groeit zo onstuimig dat het voor een bedrijf met publieke aandeelhouders niet meer passend is om daar nog in te zitten, zegt Ingrid Thijssen, bestuursvoorzitter van netwerkbedrijf Alliander, in een interview met het FD. Met 200 medewerkers en 7500 laadpunten is Allego inmiddels actief in zes landen, terwijl Alliander in handen is van vijf Nederlandse provincies en de gemeente Amsterdam.

Splitsingswet

Netwerkbedrijven als Alliander mogen volgens de Splitsingswet geen commerciële activiteiten ontwikkelen. Concurenten van Allego voerden daarom al verschillende rechtszaken tegen het bedrijf, omdat het hen valse concurrentie zou bieden. Afgelopen november onderstreepte de rechter Nuon’s kritiek dat Allego’s exploitatie van laadpalen in strijd is met de Elektriciteitswet, die de levering van elektriciteit alleen toewijst aan commerciële partijen. Alliander mag daarom geen elektriciteit meer aanbieden via Allego’s laadpalen.

Alliander zegt Allego in 2012 opgericht te hebben om te onderzoeken hoe elektrisch laden het elektriciteitsnet zou beïnvloeden, en te kijken of het ‘onnodige maatschappelijke investeringen in de elektriciteitsnetten’ kan voorkomen. Dat dit het geval is, is inmiddels op verschillende locaties bewezen: door de accu’s van elektrische voertuigen te gebruiken, kunnen vraag en aanbod van energie beter afgestemd worden. Investeringen om pieken in de toevoer of vraag van elektra op gevangen, worden daarmee gedeeltelijk overbodig.

Lees ook:

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.