Alstom levert waterstoftreinen voor niet-geëlektrificeerd Duits spoor

Treinfabrikant Alstom gaat veertien waterstoftreinen bouwen voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG. De partijen ondertekenden daarvoor donderdag het contact in Wolfsburg. De brandstofceltreinen vervangen de dieseltreinen die op een niet-geëlektrificeerd traject van het Duits spoor rijden. Ze zullen gevuld worden op ’s werelds eerste waterstofvulstation voor treinen, dat de waterstof op termijn uit wind wil halen. 

Het contract betreft de levering van de 14 brandstofceltreinen in de deelstaat Nedersaksen, inclusief het bijkomende onderhoud en de energievoorziening voor de komende dertig jaar. De waterstofvoorziening van de treinen zal bij een eigen vulstation plaatsvinden. Een regionale trein als de Coradia iLint kan met de inhoud van één tank een afstand tot duizend kilometer afleggen en heeft een topsnelheid van 140 kilometer per uur. Een prototype daarvan moet in het voorjaar van 2018 in een pilotproject op het spoortraject rijden.

Alternatief voor dieseltreinen

Verkeersminister Olaf Lies zegt dat nu een echt alternatief is voor dieseltreinen in het niet-geëlektrificeerde Duitse spoorwegvervoer. “Waterstof en brandstofcellen vormen niet alleen een ideale combinatie voor het bereiken van de klimaatdoelstellingen, maar ook voor de energie- en vervoersrevolutie.” Ook staatssecretaris Enak Ferlemann van het Bondsministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur is tevreden: ”Treinstellen met brandstofcel-aandrijving zijn een milieuvriendelijk alternatief voor diesellocomotieven. Ter stimulering van de industrie van Nedersaksen willen we het project van LNVG subsidiëren met een investering van ongeveer 8,4 miljoen euro.”

De vervoersautoriteit LNVG is verantwoordelijk voor de organisatie van het regionale spoorwegvervoer tussen de Noordzee en het Harz-gebergte. 

LNVG-directeuren Menn en Hoffmeister gaven tijdens de bijeenkomst in Wolfsburg aan dat zij verwachten dat brandstofceltechnologie de komende 10 tot 15 jaar de overhand krijgen doordat dieselmotoren steeds meer van de markt worden geweerd.

Waterstof uit wind

De waterstofvoorziening van de nieuwe brandstofceltreinen zal worden verzorgd door de Linde Group. Het bedrijf zal daarvoor het eerste waterstof-vulstation ter wereld bouwen in Bremervörde. De verwachte investeringskosten van tien miljoen euro worden betaald door de Duitse regering. 

LNVG huurt de locatie voor het vulstation van EVB en stelt deze beschikbaar aan Linde AG, dat tevens verantwoordelijk is voor de exploitatie en bouwvergunning. De planning van de on-site productie van waterstof op basis van elektrolyse en windenergie zal in een later stadium van het project plaatsvinden.

Foto: Coradia ILint

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.