Honda Zoomer PGM F1 by FaceMePLS via Flickr CC2.0

Amsterdam introduceert milieuzone voor brom- en snorfietsen

Amsterdam voert vanaf 1 januari 2018 niet alleen milieuzones voor dieseltaxi’s en dieselautobussen in, maar ook voor brom- en snorfietsen. Tot nu toe heeft nog geen enkele stad een milieuzone voor deze voertuigen. De nieuwe regels maken de hoofdstad tot de stad met de strengste milieuzones van Nederland.

Amsterdam wil  in 2025 zoveel mogelijk uitstoot-vrij zijn, en creeert daarom per 1 januari 2018 een aantal milieuzones. Veel taxi’s en bussen op diesel worden geweerd uit het grootste deel van het gebied binnen de Ring A10, terwijl oudere gemotoriseerde tweewielers uit bijna de hele bebouwde kom verbannen worden. Amsterdam introduceert daarmee de strengste regels van de steden met (geplande) milieuzones: Utrecht, Rotterdam, Arnhem, Nijmegen, Maastricht en Leiden.

Diesel

De milieuzones voor taxi’s en bussen gelden voor het gebied binnen de Ring A10, uitgezonderd stadsdeel noord en een aantal bedrijventerreinen. Dieseltaxi’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2008 en ouder krijgen straks geen toegang meer tot de milieuzone. Dit geldt voor alle taxi’s, dus ook die van buiten Amsterdam. Dieselautobussen en -touringcars hebben geen toegang meer met een DET van 2004 en ouder. De milieuzone is ook van toepassing op autobussen en touringcars die een buitenlands kenteken hebben of die ingezet worden voor openbaar vervoer.

Ook voor brom- en snorfietsen met 4-takt- en 2-taktmotoren gaan strengere regels gelden. Gemotoriseerde tweewielers met een DET van 2010 of ouder komen de milieuzone niet meer in. Deze geldt in de hele bebouwde kom, uitgezonderd de dorpen in landelijk Noord (Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp).

Luchtvervuiling

Tot 1 mei volgend jaar geldt voor alle nieuwe milieuzones een waarschuwingsperiode. Overtreders worden gedurende deze periode aangeschreven op de overtreding door middel van een persoonlijke brief. Pas vanaf 1 mei worden er ook boetes uitgedeeld.

Reden voor de instellen van de milieuzones is luchtvervuiling terugdringen. Het stadsverkeer is een grote veroorzaker van de luchtverontreiniging, en Amsterdam wil daar samen met alle weggebruikers iets tegen te doen. Uiteindelijk wil de stad in 2025 zoveel mogelijk uitstoot-vrij zijn. Met de invoering van de milieuzones weert de gemeente de meest vervuilende voertuigen uit de stad. Sinds 2009 heeft Amsterdam een milieuzone voor bepaalde vrachtwagens en sinds dit jaar geldt er een voor bepaalde bestelauto’s. Daar komen dus de milieuzones voor taxi’s, autobussen en brom- en snorfietsen bij.

Streng

Amsterdam is hiermee strenger dan de andere steden met een milieuzone, toont een kaart van de ANWB. Tot nu toe heeft nog geen enkele stad een milieuzone voor dieseltaxi’s en dieselautobussen en brom- en snorfietsen. Utrecht en Rotterdam hebben ‘alleen’ een milieuzone voor oude personen- en bestelauto’s en vrachtwagens op diesel. Het gaat in deze steden om personenauto’s op diesel met een datum eerste toelating van 2000 en ouder. Arnhem heeft een milieuzone voor oude vrachtwagens en krijgt er vanaf 1 januari 2019 een voor diesel-personenauto’s van 2003 en ouder.

Bronnen:

  • Verkeersnet, 21 november 2017, ‘Amsterdam krijgt milieuzones voor dieseltaxi’s, dieselautobussen en brom- en snorfietsen’
  • ANWB, 26 november 2017, ‘Milieuzones Nederland’

Foto: Honda Zoomer PGM F1 by FaceMePLS via Flickr CC2.0

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.