Nuon amsterdam laadpaal

Amsterdammers slimme gebruikers van laadpalen elektrische wagens

Laadpalen voor elektrische auto’s worden beter benut als ze zich aanpassen aan de op het elektriciteitsnet beschikbare stroom. Dat blijkt uit een onderzoek dat afgelopen jaar is uitgevoerd door de gemeente Amsterdam, energieproducent en -leverancier Nuon/Vattenfall, netbeheerder Liander en de stichting ElaadNl.

Voor dit onderzoek hadden ze honderd laadpunten in Amsterdam uitgerust met speciale software. Die regelde de laadsnelheid van de erop ingeplugde elektrische auto’s. Tijdens een groot deel van de dag werden de auto’s sneller dan gemiddeld geladen, maar tijdens de piekuren van het stroomnet (tussen 07.00 uur en 09.00 uur ’s ochtends en tussen 17.00 uur en 20.00 uur ’s avonds) verliep dit langzamer.

Er worden almaar meer elektrische auto’s opgeladen. Het stroomnet moet dit aankunnen. De meeste Amsterdammers laden hun elektrische auto overdag of in de nacht. In die uren is er voldoende stroomaanbod op het net om de accu’s sneller te laden dan gemiddeld. 86,5% van de volledig elektrische auto’s kon profiteren van een hoger laadvermogen en laadde daardoor meer energie in dezelfde tijd. De laadsnelheid steeg daarbij met 45% van gemiddeld 4,05 kilowatt naar 5,86 kilowatt. Slechts 13% van de elektrische auto’s laadde minder energie. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door korte laadsessies tijdens de avondpiek.

Geen dure netuitbreidingen

De proef laat volgens Liander zien dat door slim laden het gebruik van het bestaande stroomnet verbeterd kan worden, zonder dat er dure uitbreidingen in aansluitingen of kabels nodig zijn. “Met de komst van steeds meer elektrische auto’s is flexibiliteit in het net een belangrijke sleutel om de duurzame toekomst goed te kunnen faciliteren,” laat Liander weten. Samen met zijn onderzoekspartners onderzoekt het netbedrijf nu of de proef verder kan worden uitgebreid in de stad. Het uitgebreid openbaar netwerk van de stad Amsterdam telt wel drieduizend laadpunten.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.