Arnhem: € 10.000 subsidie op elke waterstofauto. Maar niemand wil.

150720-Wethouder-met-Waterstofauto

20 juli 2015 – ‘Omdat het past in onze visie van een overgang naar schone en klimaatneutrale mobiliteit’ geeft de gemeente Arnhem kopers van een waterstofauto € 10.000 subsidie. Maar niemand wil…

Hoewel de subsidieregeling de prijs van een waterstofauto drukt tot zo’n € 55.000 heeft tot nu toe nog niemand zich voor deze subsidie gemeld, meldt De Gelderlander. De regeling bestaat sinds 25 juni en er zit € 100.000 in kas.

Uit berichten van de gemeente Arnhem
‘(…) De bijdrage voor een waterstof-elektrisch voertuig is maximaal 10.000 euro. De gemeente Arnhem heeft via de Stadsregio Arnhem Nijmegen een luchtkwaliteitsbijdrage van € 100.000,- ontvangen. Deze zet de gemeente in voor de subsidieregeling. De subsidie eindigt als het subsidieplafond is bereikt of op 31 december 2015. (…)’
‘(…) Arnhem is pionier in waterstofelektrisch vervoer. Daarbij wordt de waterstof via een brandstofcel –zonder bewegende delen- omgezet in elektriciteit. Die laat het voertuig rijden met een elektromotor. In combinatie met een accupakket en bijvoorbeeld wielnaafmotoren kan ook nog de remenergie teruggewonnen worden. Deze combinatie van waterstof- en brandstofceltechnologie, aangevuld met accu’s,  biedt een waardevolle aanvulling op de bestaande elektrische auto’s, omdat hiermee vier keer zo ver gereden kan worden. Daarnaast kan waterstof uit hernieuwbare energiebronnen gehaald worden, zoals uit groengas of windenergie. Bedrijven en onderzoeksinstellingen verwachten daarom dat waterstof-elektrisch, naast elektrisch vervoer, een groot deel van de markt gaat uitmaken. (…) De focus ligt op resultaat: we willen van technologie naar toepassing. De technologie is er, nu moet het in de praktijk zichtbaar worden. Nadruk ligt daarom op projecten die duidelijk maken wat daarvoor nog nodig is en die de technologie zichtbaar maken voor een breder publiek. Voorbeeld: het aansnijden van het kip-ei probleem; geen waterstofauto’s zonder tankstations en geen tankstations zonder waterstofauto’s. (…)’

In voorbereiding in Arnhem:

  • De ontwikkeling van een volgende generatie waterstofelektrische busssen (samen met Connexxion en BallastNedam) met een bijpassend tankstation
  • De lokale plannen voor een (nieuw) waterstoftankstation aan de Kleefsewaard te verbinden aan de rijksambities. Het wordt dan een tankstation voor bussen (tot 350 Bar) én personenwagens (tot 700 Bar).
  • Een open, campusachtige onderzoeks- en innovatieomgeving voor energieconversiesystemen (‘Energy Campus Kleefsewaard, privaat initiatief met ondersteuning van de gemeente). Eerste concrete project: de ontwikkeling van een thuistankfaciliteit voor waterstofelektrische auto’s

Bronnen
De Gelderlander, 15 juli 2015: Arnhemse subsidie voor waterstofauto heeft geen effect
Gemeente Arnhem, 25 juni 2015: Subsidie e-mobiliteit en laadpalen
Gemeente Arnhem, 13 juni 2015: Schoon vervoer
Gemeente Arnhem, 12 april 2015: Arnhem pioniert in waterstofelektrisch vervoer
Foto: Wethouder Ine van Burgsteden met de waterrstofauto die de gemeente Arnhem zelf gebruikt. (Foto Bochane Groep)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.