Autofabrikanten verliezen vertrouwen in batterijen voor elektrische auto’s

Autofabrikanten verliezen vertrouwen in batterijen voor elektrische auto’s

4 januari 2017Autofabrikanten voorzien een eind aan de elektrische auto op batterijen als de huidige oplaadcapaciteit niet snel wordt vergroot. Uit een wereldwijd onderzoek van KPMG blijkt dat ruim 60% van de autofabrikanten verwacht dat het eind van de toepassing van batterijen voor energie-opslag in zicht is. Er wordt veel meer verwacht van de toepassing van brandstofcellen.

De Global Automotive Executive Survey 2017 van KPMG laat zien dat de autofabrikanten hun vertrouwen in batterijen verliezen.
Uit een persbericht van KPMG
‘(…) “De elektrische auto die wordt voortgedreven door batterijen vraagt op dit moment teveel van de bestaande infrastructuur”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive. Kramer: “Als we met z’n allen van vandaag op morgen overschakelen op elektrisch rijden hebben we een serieuze uitdaging met onze bestaande laadinfrastructuur. Die is hierop gewoonweg niet toegerust.”
De executives zijn een stuk optimistischer als het gaat om elektrische aangedreven voertuigen die zijn voorzien van brandstofcellen. Bijna 80% ziet de brandstofcel in de elektrische auto als de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer op de lange termijn. De bedrijven verwachten dat dit soort elektrische auto’s geen last zal hebben van de beperkte oplaadcapaciteit van accu’s. Toch realiseren de bedrijven zich dat ook voor de realisatie van dit type auto’s nog de nodige obstakels moeten worden genomen, zoals de koeling van het waterstofgas en de veilige opslag daarvan in het voertuig.

BMW blijft onbetwiste leider
Als het gaat om de ontwikkeling van elektrische voertuigen zien de fabrikanten BMW nog steeds als onbetwist leider. BMW wordt op korte afstand gevolgd door Tesla. Toyota lijkt haar leidende positie verloren te hebben. Niet meer dan 7% van de onderzochte executives verwacht dat dit merk het komend jaar leidend zal zijn als het gaat om elektrische mobiliteit.
Kramer: “Het lijkt erop dat Toyota minder investeert in het reduceren van de oplaadtijd van de batterij. Wellicht is het merk zich al aan het voorbereiden op de brandstofcel. Dat zou de positie van het merk in onze index kunnen verklaren.
Overigens zien de executives de Chinese merken nauwelijks als voorlopers op het gebied van elektrische mobiliteit. Zij verwachten dat traditionele Westerse bedrijven leidend zullen blijven als het gaat om vernieuwing. Zij zien China wel als een zeer interessante markt voor nieuwe business modellen.
Ook als het gaat om zelfrijdende auto’s zien de bedrijven BMW als koploper. Ruim 25% van de executives ziet de Duitse producent als leider, gevolgd door Tesla en Honda. Vergeleken met vorig jaar heeft Tesla een grote sprong voorwaarts gemaakt.”

Alleen ‘connectivity’ levert geld op
Uit het onderzoek van KPMG blijkt fabrikanten en dealerbedrijven verwachten dat in de toekomst nauwelijks geld zal worden verdiend met de verkoop van het voertuig alleen. Ruim 80% geeft aan dat met name omzet gerealiseerd gaat worden door het digitale ecosysteem.
Kramer: “Vooral de mate waarin de automobiel onderdeel uitmaakt van en verbonden is met het digitale ecosysteem moet de verschillende spelers in de waardeketen de komende jaren geld opleveren.
De executives verwachten dan ook dat de komende jaren één voertuig dat volledig ingericht is op het huidige digitale tijdperk meer omzet zal genereren dan tien automobielen die niet verbonden zijn met de digitale wereld.”

Dieselmotor heeft langste tijd gehad
Hoewel elektrificatie van het wagenpark op dit moment de meeste aandacht krijgt, is het volgens Kramer opvallend te constateren dat 75% van de executives vindt dat de klassieke interne verbrandingsmotor technologisch nog altijd zeer relevant is. Kramer: “Ook al is deze wijze van aandrijving, net als de dieselmotor, maatschappelijk omstreden. De helft van de executives is overigens wel van mening dat de dieselmotor de eerste aandrijftechniek zal zijn die het veld gaat ruimen. Een ontwikkeling die voor een aantal landen ingrijpende gevolgen zal hebben. In India bijvoorbeeld wordt het aandeel van dieselauto’s in het jaar 2023 geschat op 60%.” (…)’

Bronnen
KPMG, persbericht, 3 januari 2017: KPMG: “Mondiale autofabrikant ziet eind aan batterij in elektrische auto”
KPMG, rapport, 3 januari 2017:  Global Automotive Executive Survey 2017 (pdf, 56 pag.)
Foto: Nuon

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.