Auto’s opladen met energie uit een Arnhemse trolley

Auto’s opladen met energie uit een Arnhemse trolley

25 februari 2016Arnhem wil nieuwe trolleybussen, die zonder bovenleiding kunnen rijden en energie genereren door te remmen. Met die energie kunnen elektrische auto’s worden opgeladen. Arnhem test volgend jaar twee prototypes, maar niet die van een lokale bouwer.

Arnhem, de enige Nederlandse stad waar nog trolleybussen rijden, gaat in 2017 een proef doen met twee trolleybussen 2.0. Amsterdam en Berlijn zijn ook geïnteresseerd in het project, aldus Trouw in een artikel over de vernieuwde trolley.

Uit een bericht van de gemeente Arnhem
‘(…) Binnen het project (‘E-bus 2020-In Motion Charging’) worden twee trolley 2.0 bussen ontwikkeld en ingezet in Arnhem. Deze Trolley 2.0 bussen kunnen minimaal 10 km zonder bovenleiding rijden. Het opladen van de accu’s vindt plaats tijdens het rijden onder de bovenleiding. De techniek zal geïntegreerd worden in twee nieuwe HESS-trolleybussen die door Hermes [Arnhemse busvervoerder] besteld gaan worden.

Smart Grid
In het project wordt ook een systeem ontwikkeld en gerealiseerd om remenergie van trolleybussen op te slaan in ondergrondse accu’s. Vanuit deze accu’s kunnen elektrische voertuigen van bewoners en bedrijven worden opgeladen. Op deze manier ontstaat een extra toepassing van het trolleybovenleidingnetwerk in de stad. Op dit moment gaat de energie die vrij komt bij het remmen verloren. (…)’

Voor de vervoerders levert de vernieuwde trolley financiële voordelen op, aldus Trouw.

Uit een bericht van Trouw
‘(…) Trolleys laden zich rijdend op, terwijl andere e-bussen stilstaand laden. En stilstand kost geld. Naast stekkerladen wordt draadloos inductieladen meer en meer toegepast, maar dat systeem is nog erg storingsgevoelig. Een trolleybus die tien tot vijftien kilometer los van de draad rijdt, kan nieuwe flexibele dienstregelingen uitvoeren en kosten besparen. (…)’

In de proef die volgend jaar start, wordt onder meer getest hoe solide het laadsysteem is als het steeds moet laden en ontladen. Als de trolleys slagen, koopt vervoerder Hermes in 2018 nog eens vijftien bussen.

Het was mooi geweest als de vernieuwde trolleys van een lokaal bedrijf kwamen. Dat was in aanzet ook de bedoeling: het Arnhemse bedrijf EL-KW had de opdracht een prototype van de trolleybus te maken. De gemeente trok de opdracht in, toen bleek dat het bedrijf het prototype niet op tijd af zou hebben, aldus de Gelderlander. Ook vroeg het de al verstrekte subsidie van 135 duizend euro terug, schrijft Trouw. EL-KW bereidt nu een rechtzaak voor.

Uit een bericht van de Gelderlander
‘(…) Technische problemen hebben geen rol gespeeld bij het uitblijven van het prototype verzekert de EL-KW-topman. “We waren echt op schema, maar toen duidelijk werd dat de gemeente niet zou betalen, zijn we gestopt.” (…)’

Arnhem is inmiddels in zee gegaan met het Duitse bedrijf Vossloh Kiepe.

Bronnen
Trouw, 24 februari 2016: Trolley 2.0 gaat energie teruggeven (via Blendle)
Trouw, 24 februari 2016: Trolleybus laadt Arnhemse auto’s op
Gemeente Arnhem, 28 januari 2016: Internationale coalitie zet schouders onder trolley 2.0
De Gelderlander, 27 januari 2016: Rechtszaak dreigt over mislukt trolleyproject in Arnhem
OV Pro, 21 januari 2016: Arnhem wil volledige trolley 2.0-busvloot krijgen in stad

Foto: Trolleybus in Arhem (Flickr/harry_nl)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.