Albert Link e.a.: ‘Battery Technology for Electric Vehicles’

Schermafbeelding 2015-06-30 om 10.56.00 AM
‘Battery Technology for Electric Vehicles’

Albert N. Link, Alan C. O’Connor, Troy J. Scott
April 2015
Engelstalig
130 pagina’s
Uitgever: Routledge
ISBN 978-1-13-881110-2
Adviesprijs $ 67.95

‘Het is een bekend zwak punt van de elektrische auto: de accu’, zo stelt Flux-redacteur Rijkert Knoppers. ‘Het opladen via een standaard procedure duurt uren, vervolgens blijkt de actieradius meestal beperkt tot hooguit 150 km. Het onlangs verschenen Battery Technology for Electric Vehicles onderzoekt tot in detail hoe de ontwikkelingen rond de accu’s met name in de Verenigde Staten verloopt. Hierbij komt zowel de nikkel-metaal-hydride (NiMH) als de lithium-ion (Li-ion) accu aan de orde. Aan de hand van het bekende GREET model, ontwikkeld door het Argonne National Laboratory, analyseren de drie -economisch georiënteerde- auteurs vervolgens de voor- en nadelen van de elektrische auto. Zo becijferen ze dat door de verminderde uitstoot van uitlaatgassen de elektrische auto in de Verenigde Staten jaarlijks 17 tot 45 miljoen dollar kan besparen. Dit is te danken aan onder meer het verminderen van het aantal astmagevallen en een lager sterfte aan hartaanvallen. Daarnaast biedt de elektrische auto ook als pluspunt dat daardoor de afhankelijkheid van de buitenlandse oliebronnen afneemt. Algemene conclusie: de investeringen in de accutechnologie is uit maatschappelijk oogpunt meer dan verantwoord.’

> Alle leestips

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.