Belangstelling voor elektrische en hybride auto’s sterk afgenomen

11 augustus 2016De elektrische en de hybride auto’s zijn alweer op hun retour. Het terugdraaien van de fiscale stimulering heeft duidelijk effect, vooral voor de zakelijke rijders. Overigens dalen de autoverkopen over de hele linie (met ruim 7%). 
En staatssecretaris Wiebes (Financiën) kraakte deze week het fiscale stimuleringsbeleid. ‘Zes miljard aan belastingvoordelen, nul klimaateffect’

De verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders van eind 2015 hebben duidelijk effect op de verkoop van elektrische en hybride auto’s.
Het kennisbureau Aumacon zet de gevolgen op een rij:
‘(…) De belangstelling voor plug-in auto’s neemt dit jaar sterk af. Zo werden van de iconische Mitsubishi Outlander in de eerste zeven maanden van dit jaar nog maar 480 stuks verkocht (tegen nu 15% bijtelling) tegenover 3.245 stuks (tegen toen nog 7% bijtelling) in dezelfde periode van 2015. De animo voor vol-elektrische auto’s is echter eveneens aan te kantelen; dit ondanks de onverminderd aantrekkelijke voorwaarden waartegen dergelijke auto’s gekocht en gereden kunnen worden. Van de onbetwiste EV nummer één, de Tesla Model S, werden in de eerste zeven maanden 913 stuks verkocht, tegenover 976 stuks in dezelfde periode van 2015. Alleen de nummer twee in dit segment, de Nissan Leaf, weet haar cijfers te verbeteren; 420 stuks in de eerste zeven maanden van dit jaar tegenover 271 stuks in dezelfde periode 2015. Van het overige commerciële aanbod (Renault Zoe, BMW i3/i8)) gingen de cijfers omlaag. “De EV-markt zit met smart te wachten op nieuw aanbod vanuit de industrie. Nieuwe modellen met een aantrekkelijke verkoopprijs en verbeterde actieradius moeten nu snel hun opwachting gaan maken wil de markt haar belangstelling voor elektrisch rijden niet gaan verliezen”, aldus AUMACON-directeur Clem Dickmann. (…)’

‘Zes miljard aan belastingvoordelen, nul klimaateffect’
Eerder deze week had staatssecretaris Wiebes in een interview met Autoweek keiharde kritiek op de fiscale voordelen voor (plug-in) hybrides: ‘We hadden er nooit aan moeten beginnen.’
Uit het interview van Autoweek
‘(…) “We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.” De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. In Autobrief 2 heeft Wiebes een einde gemaakt aan nagenoeg alle voordelen van plugin hybrides. (…) Om relatief zuinige, alternatieve aandrijflijnen te stimuleren geeft de overheid de afgelopen jaren fiscale voordelen aan berijders van met name hybride auto’s. Door kortingen op de BPM is de aanschafprijs lager en zakelijke rijders komen in aanmerking voor een lager bijtellingstarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit werd gegaan.

‘Idee Tweede Kamer voor aankoopsubsidie voor particulieren is absurd’
“Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides,” stelt Wiebes. Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee. Ook hier geldt dat fabrikanten voor elke verkochte EV in Nederland elders in Europa meer onzuinige auto’s kunnen verkopen, zodat de netto-CO2-winst nihil is. (…)’

De argumenten van Wiebes’ voorganger Frans Weekers vóór fiscale stimulering
Autoweek vond in het archief nog een, nu opmerkelijk, interview.
Autoweek: ‘Eigenlijk wisten we al veel eerder dat zakelijke rijders in de praktijk veel minder elektrisch rijden dan eigenlijk de bedoeling is. Waarom zijn we er dan ooit aan begonnen? In 2011 stelden we die vraag aan Wiebes’ voorganger, Frans Weekers. Naar aanleiding van de uitspraken van Wiebes is het interessant Weekers’ motivatie van destijds nog eens terug te kijken:
(na de reclame 2’45”)

.
Bronnen
Aumacon, 2 augustus 2016: Meeste elektrische auto’s alweer op hun retour in kwakkelende automarkt
Autoweek, 9 augustus 2016: Staatssecretaris Wiebes hekelt PHEV-subsidies. ‘We hadden er nooit aan moeten beginnen’
Autoweek, 9 augustus 2016: Waarom Weekers wel heil zag in subsidies

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.