foto Dominique Hommel

België blijft wereldtop in inzamelen gebruikte batterijen

In 2017 zamelden de Belgen via Bebat 3.067 ton gebruikte batterijen in. Daarmee benaderen ze het absolute topjaar 2016. Toen zorgde een inzamelactie in Vlaamse scholen ondersteund door de populaire meidengroep K3 voor een recordopbrengst van 3.481 ton.

In vergelijking met 2015 (2.758 ton) deed de vzw Bebat –de organisatie die de operationele inzameling op zich neemt– het 11% beter. Met 60,6% blijft ook het inzamelpercentage bijzonder hoog. Dit is ver boven de Europese en regionale doelstellingen die respectievelijk 45% en 50% bedragen. Het is ook beter dan de resultaten in de buurlanden van België, die in 2016 43,5 tot 49% (Nederland) bedroegen. Met deze resultaten blijft België bij de absolute wereldtop voor het inzamelen en recycleren van gebruikte batterijen.

Deze cijfers bevestigen dat de ophaling van batterijen sneller groeit dan de verkoop ervan. Daarenboven worden er nog nauwelijks batterijen met het gewone huisvuil meegegeven. Diverse huishoudanalyses tonen aan dat iedere 100 kg Belgisch huisvuil slechts één batterij bevat.

In 2017 spitste Bebat zich ook toe op de veilige en kwaliteitsvolle inzameling in scholen. Het deelde er onder meer afplaktape voor knoopcellen uit om kortsluiting te voorkomen. Deze aanpak werd erg warm onthaald in de scholen en door de ouders en zal in 2018 ook bij de overige inzamelkanalen toegepast worden.

Vandaag beschikt Bebat over meer dan 24.000 inzamelpunten waar gebruikte batterijen gratis kunnen worden gedeponeerd. Ze bevinden zich vooral in hyper- en supermarkten, winkels, scholen, bedrijven en recyclageparken.

Batterijen van elektrische voertuigen

Nog in 2017 bouwde Bebat haar specialisatie in batterijen van elektrische en hybride voertuigen (EV) verder uit. Dit is essentieel aangezien de auto-industrie verwacht dat tegen 2020 10% van alle nieuwe auto’s (gedeeltelijk) elektrisch zal rijden, waardoor de marktvraag naar second-life toepassingen en recyclage-oplossingen voor EV-batterijen toe zal nemen.

Bebat heeft de afgelopen vijf jaar meer dan 10.000 EV-batterijen opgehaald en laten recycleren. In die tijd heeft ze ook de specifieke noden van de producenten van auto’s, bussen, trucks en moto’s leren kennen. “Met deze opgedane expertise kan Bebat nu voor elke producent of invoerder een oplossing op maat voorstellen,” zegt gedelegeerd bestuurder Peter Coonen.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.