‘Bezint eer gij begint: enorme gevaren bij waterstoftechnologie’

20 januari 2017 – update – Het is geen goed idee om waterstof te gebruiken als energiebron voor het openbaar vervoer. De technologie is te riskant. Dat stelt Menno van der Veen (Werkgroep Spoor Friesland) in een opiniebijdrage in de Leeuwarder Courant.

Van der Veen reageert op de plannen om van Noord-Nederland een waterstofcentrum te maken.
Uit de opiniebijdrage
‘(…) Waterstoftechniek bevindt zich echter in een ontwikkelingsfase en staat daarmee nog altijd in de kinderschoenen. Daarnaast bevindt de ontwikkeling van waterstoftechnologie zich op een kantelpunt. De opkomst van elektrische aandrijvingen voor gemotoriseerd vervoer is enorm in opkomst. De elektrische auto is sterk in opmars en betekent feitelijk de doodsteek voor de waterstoftechnologie. De elektrische auto is ook de reden dat diverse grote autofabrikanten hun ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie hebben gestaakt.
Een ander aspect is dat bij het plan om door middel van windenergieparken voor de kust van Nederland en Duitsland de energie duurzaam te produceren, 50 procent van de opgewekte energie verloren gaat. Het verlies bedraagt 25 procent bij de omzetting van elektriciteit naar waterstof en 25 procent bij de omzetting van waterstof naar elektriciteit in de brandstofcel. (…)
Ten slotte is waterstof geclassificeerd als Highly Toxic & Explosive (klasse 2.1). Waterstof dient opgeslagen te worden onder een druk van 700 bar en waterstof is ontvlambaar. Opslag van waterstof dient plaats te vinden op een plek 2,5 km buiten bebouwing. Echter, wanneer de noordelijke provincies ervoor kiezen om trein, bus en veerboot te voorzien van waterstof, dan moet dat via laadpunten. En deze laadpunten bevinden zich binnen stedelijke bebouwing.
Concreet betekent dit dat inwoners van Friesland en Groningen het risico lopen van een heftige explosie of van blootstelling aan toxische stoffen in het geval van een calamiteit. Samenvattend kan worden gesteld dat investeren met publieke middelen in waterstoftechnologie zeer riskant is en dat het enorme risico’s met zich meebrengt.

De conclusie luidt: bezint eer gij begint. Momenteel zijn er veel betere en veiligere (bewezen) technieken op de markt. Denk hierbij aan het investeren in echte Zero Emission, zoals volledige elektrificatie van de spoorlijnen en/of partiële elektrificatie van de spoorlijnen met lithium-ion of hybride treinstellen, elektrische auto’s of stads- en streekbussen. Deze technieken zijn reeds bewezen, een aantal kan zelfs nog verder uitgetest en ontwikkeld worden. Het Noorden kan hiermee prima als proeftuin functioneren. (…)’

Bronnen
Leeuwarder Courant, 20 januari 2017: Enorme gevaren bij waterstoftechnologie (via Blendle)
Zie ook
FluxEnergie, 16 januari 2017: Ad van Wijk: ‘Noord-Nederland moet inzetten op waterstof’
Foto: Linde Group

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.