‘Biodiesel verhóógt juist de CO2-uitstoot’

26 april 2016Biodiesel is veel minder duurzaam dan gedacht. In plaats van de CO2-uitstoot door vervoer te verlagen, verhoogt het de emissies juist met 3,7 procent. Dat stelt milieuorganisatie Transport & Environment op basis van een rapport van de Europese Commissie. 

Transport & Environment analyseerde een rapport van de Europese Commissie (van augustus vorig jaar) en combineerde de gegevens met resultaten van andere onderzoeken. De conclusie: Biodiesel is veel schadelijker dan gedacht. De studie, die rekening houdt met een maximum aandeel van voedselgewassen van 7 procent, komt op 3,7 procent méér CO2-uitstoot door biodiesel. ‘These extra emissions are equivalent to putting around 12 million additional cars on Europe’s roads in 2020’, aldus T&E.

Met name biodiesel uit palmolie en soja is schadelijk, concluderen de auteurs van het rapport voor de Europese Commissie. Dat komt omdat voor het aanleggen van die plantages in Indonesië en Maleisië bossen en veengebieden worden gekapt of platgebrand. Daarbij komt veel CO2 vrij.

Uit het bericht van T&E
‘(…) Jos Dings concluded: “The cure is plainly worse than the disease. The 7% cap on food-based biofuels has helped though, and should be lowered to zero after 2020. These fuels should also not count as zero-emission fuels. If we do not end incentives for bad biofuels, the better ones will not stand a chance.” (…)’

Om beter biobrandstoffen een kans te geven, moet Europa een paar beleidsregels instellen, aldus T&E.

‘(…) In order to give better biofuels a chance:

  • The 7% cap should fall to zero after 2020;
  • Zero-counting towards GHG emissions should be ended for biofuels above the cap (just like they cannot be counted towards renewable energy objectives);
  • And the ban on state aid after 2020 should be maintained and enforced. (…)’

Uit een bericht van Trouw
‘(…) De Europese Unie (EU) heeft zich tot doel gesteld dat in 2020 tien procent van alle fossiele diesel bijgemengd is met biodiesel. In Nederland zit dit percentage nu op vijf procent. Twee derde daarvan komt van voedselgewassen, de rest van biomassa als afval en frituurvet. (…)’

Bronnen
Transport & Environment, 25 april 2016: Biodiesel’s impact: emissions of an extra 12m cars on our roads, latest figures show
Transport & Environment, 25 april 2016: Globiom: the basis for biofuel policy post-2020 (met link naar de analyse)
Ecofys, IIASA, E4tech (in opdracht van de Europese Commissie), 27 augustus 2015: The land use change impact of biofuels consumed in the EU
Trouw, 25 april 2016: Biodiesel schadelijker voor het milieu dan gedacht

Foto: Europese Commissie

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.