Groengasbus van EBS aan tankpunt PitPoint

Busvervoer in Nederland wordt steeds schoner

Het busvervoer in de regio Voorne-Putten en Rozenburg is momenteel het schoonste en duurzaamste in Nederland in termen van de milieuwaarde. Dat blijkt uit de nieuwe milieuprestatieposter van CROW. Maar alle OV-bedrijven zijn inmiddels druk bezig met het vergroenen van de busvloot. Alle vervoerders hebben op dit moment wel een tiental tot zelfs honderd elektrische bussen rondrijden.

In de top 5 van meest schone en duurzame concessies zijn dus ook verschillende vervoerders te vinden, namelijk EBS, Connexxion, Qbuzz, Arriva en Breng. De concessie van EBS scoort het hoogste omdat in Voorne-Putten en Rozenburg vanaf december alleen met Euro VI-bussen op groengas wordt gereden. Die voertuigen krijgen een hoge score voor de klimaatwaarde. De schoonste concessie met elektrische bussen is Amstelland-Meerlanden.

Nieuwe concessies

De top vijf bestaat grotendeels uit nieuwe concessies, zoals dus Voorne-Putten en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem van Qbuzz. In DMG rijden sinds dit voorjaar 45 elektrische bussen, waardoor de milieuwaarde met +3,31 een grote sprong maakt. De concessie Voorne-Putten en Rozenburg stond vorig jaar zelfs nog onderaan de lijst, maar door de nieuwe bussen steeg de milieuwaarde met 5,88. Door het groengas dat geleverd wordt door PitPoint wordt een behoorlijke reductie van zowel CO2-uitstoot als fijnstof gerealiseerd.

Ook de concessies AML en Limburg zijn pas een paar jaar geleden ingegaan en daar is veelal nieuw materieel ingezet. Alleen de concessie van Breng in Arnhem en Nijmegen is ouder, maar die concessie scoort traditioneel goed vanwege het hoge aantal trolleybussen en de gasbussen. De klimaatwaarde van CROW moet een genuanceerd beeld geven over de duurzaamheid van de bussen. Een Euro III-bus krijgt 1 punt, terwijl een elektrische bus 10 punten scoort. CROW kijkt voor de klimaatwaarde naar de lokale luchtkwaliteit en naar het beperken van broeikasgassen.

Verdubbeling aantal elektrische bussen

In totaal reden er op 1 juli van dit jaar 468 elektrische bussen in Nederland rond. Dat is 8,9 procent van alle OV-bussen voor meer dan acht personen en ruim 150 stuks meer dan een jaar eerder. Daarnaast komen er nog bijna 300 extra elektrische bussen bij dit jaar. Die zullen instromen in de concessies Groningen Drenthe, Noord-Holland Noord, Rotterdam en Zoetermeer en Delft.

Er zijn ook al verschillende elektrische en groengasbussen ingestroomd in de concessie Haaglanden Streek. Hoewel er nog fors wat dieselbussen rondrijden in Nederland, zijn Euro III en Euro IV nagenoeg uitgefaseerd. Het aandeel EEV daalt tot net onder de grens van het 50 procent. Euro VI – dat qua klimaatwaarde 5,0 punten krijgt – stijgt nog licht tot 33 procent.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.