CO2-reductie: ‘Stimuleren elektrisch rijden effectiever dan investeren OV’

15 oktober 2015Wie de CO2-uitstoot van vervoer wil reduceren, doet er beter aan elektrisch rijden te stimuleren dan te investeren in het openbaar vervoer. De kosten per bespaarde ton CO2 zijn voor OV-verbetering relatief hoog.

Dat concludeert Ties Brands in zijn promotieonderzoek, waarop hij vandaag promoveert aan de Universiteit Twente. Brands onderzocht, binnen het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad, met welke maatregelen je het meeste waar voor je geld krijgt in termen van reissnelheid, CO2-reductie en ruimte in de stad. Hij ontwikkelde een wiskundig model om verschillende maatregelen te kunnen doorrekenen en met elkaar te kunnen vergelijken. Hij paste het model toe op de Stadsregio Amsterdam.

Uit een bericht van de Universiteit Twente
‘(…) Brands zag dat er elke ochtendspits bijna 4000 uur reistijd, ruimtebeslag van 2000 geparkeerde auto’s of meer dan 12 ton CO2-uitstoot te besparen valt. Alleen kan dat niet allemaal tegelijk. Brands: “Je moet dus keuzes maken.”

Voor één euro extra 6 minuten reistijd besparen
Uit het model van Brands toegepast op de Stadsregio Amsterdam blijkt dat elke extra euro exploitatiebijdrage aan het openbaar vervoer gemiddeld leidt tot 6 minuten minder reistijd, 0,07 minder geparkeerde auto’s en 0,5 kilo minder CO2-uitstoot. Uit de studie blijkt dat OV-maatregelen relatief duur zijn om klimaatdoelstellingen dichterbij te brengen, namelijk € 1,10 per kilo CO2-uitstoot. Strengere milieueisen aan voertuigen kosten ‘slechts’ € 0,11 per kilo. Het stimuleren van elektrische voertuigen zit er tussen in met € 0,35 per kilo. (…)’

Bron
Universiteit Twente, 12 oktober 2015: Openbaar vervoer partiële en dure oplossing voor klimaatproblemen

Foto: Universiteit Twente

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.