CO2-uitstoot grote luchtvaartmaatschappijen daalt niet

29 april 2016Luchtvaarmaatschappijen beloven minder CO2-uitstoot, maar slaagden daar de afgelopen zeven jaar niet echt in, aldus Frederik Dahlmann (Universiteit van Warrick) tegenover BNR. Hij onderzocht de uitstoot van 20 grote maatschappijen. De uitstoot per gevlogen kilometer daalde wel, maar niet de absolute uitstoot.

Het is een beetje appels met peren vergelijken, geeft Dahlmann toe op BNR, omdat bijvoorbeeld American Airlines (hoogste uitstoot) veel groter is dan Finnair (veel lagere uitstoot). Maar in de grafieken van de 20 grootste luchtvaartmaatschappijen die gegevens wilden geven – grote Chinese maatschappijen hielden de uitstoot liever geheim – is te zien dat de uitstoot van de maatschappijen groeit of op zijn best de laatste jaren gelijk blijft.

Warwick Business School grafiek

Dahlmann relativeert een beetje: het aantal passagierskilometers stijgt. Per gevlogen kilometer doen de maatschappijen het dus beter dan een paar jaar geleden, maar voor het klimaat telt de absolute uitstoot. “The increasing number of flights, which is set to double by 2030, means cutting emissions is a real problem”, aldus Dahlmann tegenover ABC News.

De luchtvaartsector bleef buiten schot in het klimaatakkoord dat eind vorig jaar in Parijs gesloten werd. Maar de VN-luchtvaartorganisatie ICAO (International Civil Aviation Organization) heeft zichzelf wel doelen gesteld. De netto uitstoot moet in 2050 de helft zijn van die in 2005. En onlangs stemden alle leden in met bindende voorschriften voor de maximale uitstoot van nieuwe vliegtuigen vanaf 2028.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 10.39.50 AMUit het bericht van ABC News
‘(…) “It is important for the entire industry to manage the transition to a low-carbon economy through a systemic approach that covers all of their operations and the need for developing cross-industry partnerships, even with competitors,” Dr Dahlmann said. “Given the role and importance of air travel we need to see as many activities as possible succeed to reduce the impact on the global climate and before we can experience truly ‘green flights’.” (…)’

Bronnen
BNR, 28 april 2016: Hoe cijfers van CO2-uitstoot je kunnen misleiden
ABC News, 28 april 2016: Carbon footprint of 20 top airlines hasn’t improved in past seven years, University of Warwick study shows
FluxEnergie, 9 februari 2016: Regels voor CO2-uitstoot luchtvaart stap dichterbij

Foto boven: Finnair Airbus A321 met brandstofbesparende ‘Sharklet wingtip devices’ (Finnair)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.