kolen IEA, Paul Tolenaar

‘Contract Rotterdamse kolenoverslag EMO met 25 jaar verlengd’

 Het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) heeft het huurcontract met het Havenbedrijf Rotterdam ‘eenzijdig’ verlengd tot 2043, meldden diverse media 21 februari. Een motie van gemeenteraad zou daarmee terzijde worden gelegd, net als bezwaren van milieuorganisaties, bewoners en ondernemers. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam lopen de onderhandelingen echter nog. 

UPDATE 22 feb. 2018: volgens het havenbedrijf Rotterdam, is het contract nog niet getekend

EMO is het grootste kolenoverslagbedrijf in de haven van Rotterdam. Het leasecontract met het Havenbedrijf Rotterdam, gastheer van Europa’s grootste kolenoverslag, zou op 30 juni 2018 aflopen, maar zou verlengd zijn tot 2043, meldde diverse media woensdag. ‘Contractueel kunnen we dat zelfs niet voorkomen’, stelt Castelein in het NOS-journaal, ‘het contract dat destijds, 25 jaar geleden (…) is afgesloten door de gemeente, gaf de eenzijdige optie aan het bedrijf om (…)  het contract te verlengen.’

Omstreden

Met de verlenging van het contract, zou EMO een motie van de Rotterdamse gemeenteraad terzijde leggen. Die stemde afgelopen november voor het afbouwen van de kolenoverslag. Ondanks een meerderheidsbelang van de gemeente, stelde de Rotterdamse havenwethouder Adriaan Visser die motie niet uit te kunnen voeren omdat de gemeente alleen achteraf zou kunnen controleren of aan alle voorwaarden was voldaan. Ondernemers en bewoners van het Rotterdamse Klimaatinitiatief riepen de gemeente daarop op om daadkrachtiger op te treden, en de nieuwe vergunning tot vijf jaar te beperken. 22 februari vergadert de gemeenteraad over de vergunning.

In 2016 voerde Nederland bijna dertig miljard kilo kolen in, en bijna 34 miljard weer uit, meldt het CBS. Vakbond FNV, het Havenbedrijf en Visser begrijpen de wens om daar een eind te maken, maar zien meer in het overschakelen op grondstoffen als biomassa of het invoeren van een kolenbelasting om dat te bereiken. Met een dergelijke kolentaks zou de fossiele brandstof uit de Rotterdamse haven kunnen verdwijnen, denkt havenwethouder, zonder levering aan de Duitse staalindustrie in gevaar te brengen. Door sluitingen van kolencentrales in Nederland en Duitsland daalde het overslagvolume al met bijna tien procent.

Lees ook:

Auteur: Klaartje Jaspers

1 reactie op “‘Contract Rotterdamse kolenoverslag EMO met 25 jaar verlengd’”

Gertjan Heijting|10.07.18|16:00

In bovenstaand artikel wordt gesteld dat er 30 miljoen ton kolen geimporteerd zouden zijn en 34 miljoen weer geexporteerd (bron CBS). Dit lijkt mij feitelijk niet te kunnen klopppen. Waar zijn deze cijfers op gebaseerd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.