foto P. Henderyckx / Fluxys

Coral EnergICE wordt vaste klant op LNG-terminal Zeebrugge

Op de LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge heeft de Coral EnergICE zijn eerste ladingen vloeibaar aardgas opgehaald. De nieuwe ijsbreker-LNG-tanker van rederij Anthony Veder komt er voortaan regelmatig aanmeren om kleinschalige LNG-ladingen naar havens in Zweden en Finland te brengen.

De Coral EnergICE is ontworpen om in alle weersomstandigheden in de vriestemperaturen van de Baltische Zee te kunnen varen. Het 164 meter lange schip heeft een laadvermogen van 18.000 m³ en vaart onder Nederlandse vlag.

Dankzij zijn gunstig emissieprofiel blijft de vraag naar LNG als alternatieve brandstof voor schepen en vrachtwagens voor langeafstandsvervoer stijgen, meldt Fluxys. Door over te schakelen op LNG, stoten schepen zo goed als geen zwaveloxides (SOx) en fijn stof uit en verminderen ze hun CO2-uitstoot tot 25% en hun NOx-emissies met meer dan 80%. LNG wordt ook in toenemende mate gebruikt om industriële vestigingen die niet op een gasnet zijn aangesloten te bevoorraden.

Vandaag varen er in Europa ongeveer honderd schepen op LNG. Dat aantal zal vermoedelijk verdubbelen tegen 2020, wanneer wereldwijd voor de scheepvaart strengere normen voor zwaveluitstoot in werking treden. Om de markt voor kleinschalig LNG te ondersteunen, wordt volop nieuwe infrastructuur ontwikkeld.

Vrachtwagenvervoer verschuift naar LNG

Bovendien maken ook almaar meer transportbedrijven gebruik van LNG als brandstof. Zo heeft het Nederlandse VDH (Moerdijk) onlangs na een grondige studie besloten voor zijn transporten naar Spanje van diesel over te schakelen op LNG. Het heeft zich hiervoor twee Stralis NP met 400 pk en dubbelle LNG-tanks van Iveco aangeschaft. Die hebben een ruim voldoende actieradius om de voorlopig in diverse landen nog grote afstanden tussen de LNG-tankstations te overbruggen. Ook Voets (Eersel) heeft twee dergelijke trucks aangekocht, in overleg met brouwer AB Inbev, voor wie het biertransporten uitvoert. Voets moet deze transporten vooral uitvoeren in het midden-Nederland en Vlaanderen, waar al voldoende LNG-tankstations op korte afstand staan of er nu worden gebouwd.

Sinds kort rijden ook de eerste Euro 6 Volvo LNG-trucks in Nederland. Het betreft Volvo’s FH met 420 en 460 pk. Die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport bij verschillende vervoerders verspreid over het land, zoals Peter Appel, St. van den Brink, Transport van Overveld en Kivits Drunen.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.