containerschip op zee, publiek domein

Denemarken wil zwavelovertreders aan de schandpaal

containerschip op zee, publiek domein via pxhere

Denemarken wil rederijen die de zwavelregels niet naleven aan de schandpaal nagelen. Minister van Milieu en Voedsel Esben Lunde Larsen heeft daartoe een voorstel klaar liggen.

Momenteel mogen de Deense autoriteiten de identiteit van overtreders niet bekendmaken. Als het voorstel van Larsen wordt aangenomen kan dat in de toekomst wel, hoewel dat alleen geldt voor overtredingen op Deense wateren. Denemarken heeft dusver 21 reders betrapt op het overtreden van de regels. De meesten van hem kregen boetes opgelegd variërend van 30.000 tot 375.000 Deense kronen, wat gelijk is aan 5.000 tot 62.000 dollar. Het ‘namen and shamen’ moet hun straf verergeren.

Zwavelzones

‘De zwavellimieten in brandstof moeten door iedereen worden nageleefd. Dat is goed voor het milieu en de gezondheid van mensen en creëert gelijke marktcondities voor de scheepvaart’, zegt Larsen tegen Shippingwatch. ‘Het is belangrijk om een krachtig signaal te zenden dat het overtreden van de zwavelregels onacceptabel is.’

Sinds 2015 gelden op de Noordzee, Oostzee en het Engelse Kanaal speciale zwavelzones waarin rederijen alleen nog brandstof mogen verstoken die minder dan 0,1% zwavel bevatten, tenzij zij installaties hebben om de zwavel uit de uitlaatgassen te verwijderen. Omdat de laagzwavelige brandstof veel duurder is dan stookolie of normale gasolie lappen sommige rederijen de regels aan de laars.

Emissieloze scheepvaart

Scheepvaart bleef buiten de klimaatafspraken van Parijs, maar is verantwoordelijk voor veel vervuiling. Zo leidt het tot meer zwaveluitstoot dan al het wegverkeer bij elkaar. Veel schepen varen daarom nu op laagzwavelige diesel, of plaatsen een installatie om op LNG te kunnen varen. Daarnaast werken bedrijven als Toshiba inmiddels aan schepen op waterstof.

Ook de binnenvaart kent inmiddels elektrische alternatieven. Guangzhou Shipyard International Company lanceerde vorig jaar een elektrisch vrachtschip op lithium-ion-batterijen voor de binnenvaart. Na 2 uur laden kan het ruim 70 meter-lange schip 80 kilometer varen, met een maximale snelheid van 12,8 kilometer per uur.

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.