Dubbele energierekening voor klanten NLE

12 augustus 2015 (update van 11 augustus) – De honderdduizenden klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) krijgen binnenkort een dubbele energierekening, meldt Metro. NLE heeft last van wanbetalers en laat haar klanten vanaf september vooraf betalen. 

Uit een bericht van Metro
‘(…) Door wat NLE zelf ‘professionele wanbetalers’ noemt gaat het incassosysteem op de schop. ,,Inmiddels weten wij dat met name professionele wanbetalers, die vanaf het begin al de facturen niet betalen, het meest wezenlijke aandeel in wanbetalingsproblemen veroorzaken”, meldt NLE. Volgens de energieleverancier zijn de tarieven hierdoor wellicht onnodig hoog. (…)’

Joyce Donat van de Consumentenbond reageert bij BNR: ‘(…)Volgens Joyce Donat, van de Consumentenbond, lijkt het erop dat het juridisch gezien mag, maar zouden netjes betalende consumenten niet moeten bloeden voor mensen die dit niet doen. “Je moet uitgaan van je gewone klant”, zegt Donat. “Die groep wanbetalers is maar heel klein.” (…)’ Het rentevoordeel dat NLE heeft door de energiekosten eerder te innen, moet wel bij de klanten terechtkomen, meent Donat.

Commotie

NLE reageert op facebook op de commotie die ontstond na het bericht van de dubbele rekening.
‘Naar aanleiding van de nieuwsberichten over de eenmalige dubbele incasso, geven wij jullie graag wat meer informatie. De wijziging (van achteraf betalen, naar vooraf betalen) geldt voor al onze klanten, alleen doen we dit natuurlijk niet voor al onze klanten tegelijk. Het kan dus zijn dat je (nog) geen e-mail van ons hebt ontvangen, we spreiden dit over een aantal maanden. We informeren al onze klanten ruim van tevoren over het wijzigen van het betaalmoment. In deze e-mail geven we een uitgebreide uitleg over de reden van de wijziging en welke opties je als klant hebt.’

Klanten mogen het bedrag in termijnen betalen, of mogen hun energierekening bij NLE kosteloos opzeggen. En dat is mooi, vindt WISE. ‘(…) WISE roept alle klanten van NLE op dit ook te doen; de NLE verkoopt vrijwel alleen sjoemelstroom (92%) en dat is een goeie reden om vandaag nog te kiezen voor echt groene stroom bij een groene aanbieder. Bij het grote onderzoek naar de duurzaamheid van alle energiemaatschapijen scoorde de NLE een schamele 4,6. (…)’

Aanvulling 12 augustus 
Er blijkt nog een addertje onder het gras te zitten voor de NLE-klanten, waaronder een van de redacteuren van FluxEnergie, die niet gediend zijn van de eenzijdige voorwaardenwijziging. NLE zegt dat ze zonder opzegboete kunnen vertrekken, maar de klanten die dat doen zijn hun toegezegde welkomstpremie (gas + elektriciteit: € 100) kwijt.

Bronnen
Metro, 9 augustus 2015: Wanbetalers zorgen voor dubbele stroomrekening
BNR, 10 augustus 2015: Dubbele rekening voor klanten Nederlandse Energie Maatschappij
RTL Nieuws, 10 augustus 2015: Dubbele energierekening voor honderdduizenden huishoudens
WISE, 10 augustus 2015: NLE wijzigt voorwaarden – ga vandaag nog weg zonder boete
Nederlandse Energie Maatschappij op facebook

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.