‘Dubbele rekening’ van NLE: minister Kamp houdt zich op de vlakte

23 september 2015Minister Kamp zal alle klachten over de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) door sturen naar de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM), maar wil er zelf geen oordeel over vellen.

Op het feit dat de NLE eenzijdig besloot al haar honderdduizenden klanten gedurende de looptijd van een contract vooraf te laten betalen in plaats van achteraf, waardoor iedereen in september een dubbele rekening moet betalen reageert minister Kamp tamelijk afstandelijk.
Er waren hem vragen gesteld door het Kamerlid Smaling (SP) naar aanleiding van de boosheid van de Consumentenbond over het gedrag van NLE.
Gisteren schreef minister Kamp aan de Tweede Kamer dat ‘in de Nederlandse geliberaliseerde energiemarkt’ het niet aan hem is om een oordeel te vellen over de betalingsvoorwaarden van een individuele onderneming.
NLE biedt aan klanten die niet bereid zijn in september twee keer het maandbedrag te betalen de mogelijkheid te vertrekken. Maar ze zijn dan wel hun overeengekomen ‘welkomstbonus’ van € 110 kwijt. NLE beroept zich daarvoor op ‘de kleine lettertjes’ uit de algemene voorwaarden. Ook daarover zegt de minister niets. ‘Of NLE niet aan de wettelijke verplichtingen heeft voldaan voor het informeren van de klanten is ter beoordeling van de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De klachten over de informatievoorziening ten aanzien van het vervallen van de welkomstbonus heb ik doorgegeven aan ACM. Het is aan ACM om een afweging te maken of zij dit al dan niet zal gaan onderzoeken en welke conclusies uit een eventueel onderzoek getrokken moeten worden.’

Twee weken geleden besloten de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis gezamenlijk op te komen voor de klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) die een dubbele energierekening ontvangen. In een brief aan het energiebedrijf vroegen de consumentenorganisaties het energiebedrijf nogmaals het gewijzigde betalingsbeleid terug te draaien. Ook vragen ze NLE de contracten met de huidige klanten op de oude voet voort te zetten.
NLE heeft nog niet op de brief van de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis gereageerd.

Op de website van NLE is over de boosheid van haar klanten niets te vinden. Ook geen uitleg over het openbreken van de contracten. De site meldt dat 86% van de klanten over NLE tevreden zou zijn en dat ze voor klantvriendelijkheid een 8,7 scoren.  De site gebruikt vaak woorden als ‘eerlijk’ en ‘heldere taal’. De reacties van NLE-klanten bij de Consumentenbond geven een totaal ander beeld.

Bronnen
Brief minister Kamp aan de Tweede Kamer, 22 september 2015: Beantwoording vragen over het bericht ‘Consumentenbond boos over ‘dubbele’ energierekening’ (pdf, 4 pag.)
Zie ook:
FluxEnergie, 12 augustus 2015: Dubbele energierekening voor klanten NLE
FluxEnergie, 19 augustus 2015: Consumentenbond: dubbele energierekening NLE ‘bijzonder klantonvriendelijk’
FluxEnergie, 5 september 2015: 27 procent van de overstappers in augustus komen van NLE
FluxEnergie, 14 september 2015: Consumentenactie tegen Nederlandse Energiemaatschappij 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.