Duitse Bondsraad wil al over 14 jaar geen nieuwe benzine- of dieselauto’s meer

Oostenrijk oppert verbod ‘fossiele auto’s’

14 oktober 2016De Duitse Bondsraad wil dat Duitsland al in 2030 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer toe zal laten. En dat zou ook moeten gelden voor plug-in hybride voertuigen. De Bondsraad beslist er niet over, maar zijn resoluties worden wel heel serieus genomen. 

Uit een bericht van Climate Action
‘(…) It was originally thought that internal combustion engines would not be banned until at least 2050, but the German federal council’s vote might bring that timeline forward by two decades. (…) This decision could have a profound effect on encouraging Germany’s world-famous car manufacturers, including BMW, Porsche, Audi, Mercedes and Volkswagen, to move forwards with the development of their electric vehicles.
Since German car companies have a powerful influence on the global market, any law banning internal combustion cars would have far-reaching effects in other parts of the world.
This decision by government officials represents a dramatic shift in attitude away from conventional cars and trucks to a future of electric vehicles with zero emissions. (…)’

Bondsraad beslist er niet over
De Bondsraad, een vertegenwoordigend orgaan van de zestien deelstaten van Duitsland, heeft in deze weliswaar geen wetgevende macht, maar de Bondsdag houdt altijd wel serieus rekening met uitspraken van de Raad.
Overigens meldt Climate Action dat er dergelijk besluit ook goedgekeurd moet worden door de Europese Commissie.

Duitsland wil over vier jaar al 1 miljoen elektrische auto’s
Uit een bericht van Duurzaam Bedrijfsleven
‘(…) Duitsland wil per 2020 ongeveer 1 miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen hebben. Eerder dit jaar stelde het land al € 1,2 mrd beschikbaar voor subsidies. Wie in Duitsland een elektrische auto koopt, krijgt tegenwoordig € 4.000 korting van de Duitse overheid. Daarnaast trok de overheid € 300 mln uit voor het verbeteren van de laadinfrastructuur. (…)’

Stimuleren elektrisch rijden heeft nog niet veel resultaat
Der Spiegel constateert dat het nog niet erg opschiet met het elektrisch rijden. ‘(…) Um das Klimaabkommen zu erfüllen, sollen die deutschen CO2-Emissionen bis 2050 um bis zu 95 Prozent gesenkt werden. Eine Maßnahme ist dabei die Förderung der Elektromobilität – allerdings bislang mit bescheidenem Erfolg. Auch eine Kaufprämie hat noch nicht den gewünschten Anschub gebracht. (…)’

Vergelijkbare plannen in Oostenrijk geopperd
Het Oostenrijkse milieuministerie heeft in april van dit jaar een rapport gepubliceerd waarin geopperd wordt auto’s op benzine of diesel te gaan verbieden. Al vanaf 2020 zou de verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstof volgens dat plan verboden moeten worden. Over het plan is nog geen besluit genomen.

Bronnen
Climate Action, 10 oktober 2016: Germany calls for gas/diesel car ban by 2030
Duurzaam Bedrijfsleven, 12 oktober 206: Duitsland wil nieuwe benzineauto’s per 2030 verbieden
Der Spiegel, 8 oktober 2016: Bundesländer wollen Benzin- und Dieselautos verbieten
F
luxEnergie, 18 april 2016: Oostenrijk oppert verbod ‘fossiele auto’s’

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.