Duitsland: autodeeldienst met auto’s op waterstof

9 mei 2016 – Deze zomer begint in Duitsland (rond München) een autodeeldienst met auto’s die op waterstof rijden. Het is een initiatief van de Duitse fabrikant van industriële gassen, Linde.

De autodeeldienst BeeZero wil proberen de patstelling rond waterstofauto’s te doorbreken: omdat er bijna niemand in rijdt zijn er ook nauwelijks tankstations.

Uit een bericht van De Ingenieur
‘(…) De waterstofauto is al een tijdje een belofte, met aan boord een brandstofcel die de stroom maakt waarop de elektromotor draait. Schijnbaar heeft dit type auto alleen maar voordelen: hij is schoon, de tank is te vullen in een paar minuten en op een volle tank heb je een veel groter bereik dan wanneer de elektromotor werd gevoed door een accu. Toch wil het nog niet erg vlotten met de waterstofwagen: consumenten hebben nauwelijks auto’s op waterstof, zodat het voor bedrijven niet interessant is om tankstations aan te leggen. En omdat er zo weinig tankstations zijn, willen mensen er niet aan, aan die geweldige schone auto. Een echt kip-en-ei-verhaal. Om deze patstelling te helpen doorbreken doet het Duitse bedrijf Linde nu een duit in het zakje. Het biedt vanaf deze zomer de nieuwe dienst BeeZero aan in München, de thuisstad van het concern. Het is volgens het bedrijf de wereldwijd eerste autodeeldienst die alleen waterstofauto’s gebruikt. Klanten kunnen met een app op de smartphone een wagen reserveren en die (ook) gebruiken voor (middellange)trips buiten de stad. De vijftig wagens van het type Hyundai ix35 Fuel Cell die worden gebruikt, hebben op een volle tank een bereik van zo’n 400 km, minstens dubbel zo ver als vergelijkbare elektrische auto’s met een accu. Het bedrijf hoopt hiermee meer consumenten enthousiast te maken voor de waterstofwagen. (…)’

160509-BeeZero2Uit een bericht van Linde
‘(…) BeeZero is the brainchild of The Linde Group’s newly founded subsidiary – Linde Hydrogen Concepts. The unit leverages the century of experience that Linde has with hydrogen to realise innovative applications. It also synergises two mobility trends that are gaining a lot of ground at the moment – car sharing and zero emissions.
BeeZero is using ‘Hyundai ix35 Fuel Cell’ cars. The only emission FCVs (fuel-cell vehicles) produce is water. Water so clean you could drink it. Combine that with the fact that the hydrogen fuel is sourced from green production methods – which use sustainable resources – and you get sustainable operation. That is our vision for the future of mobility.
Where fuel-cell cars truly come into their own is the range that they are able to travel on a single tank of hydrogen: over 400 kilometres! The hydrogen vehicles therefore lend themselves particularly well to medium-distance journeys. A round-trip out of town, to the surrounding lakes or mountains for example, is perfectly feasible on a full hydrogen tank, whereas battery-powered electric cars would need to be recharged. (…)’

Bronnen
De Ingenieur, 6 mei 2016: Autodeeldienst met wagens op waterstof
The Linde Group, Hitting the road to hydrogen mobility
Website BeeZero

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.