Benefic

Duizend extra laad- en tankpunten voor duurzame voertuigen en binnenvaart

Benefic

De komende twee jaar komen er in Nederland, Vlaanderen en Brussel meer dan duizend laad- en tankpunten bij voor vrachtwagens, binnenschepen, personenwagens, elektrische taxi’s en elektrische autobussen.

In het kader van het Europees project Benefic ontvangen 21 projecten samen 5,34 miljoen euro Europese steun voor (ultra)(snel)laadinfrastructuur, tankstations voor LNG, CNG en waterstof en walstroominstallaties. Ze moeten wel binnen de twee jaar worden uitgevoerd.

Met deze samenwerking willen de verschillende partners (de departementen omgeving en mobiliteit & openbare werken voor Vlaanderen, Leefmilieu Brussel en Brussel Mobiliteit voor Brussel en het ministerie van infrastructuur en waterstaat voor Nederland) de drempels voor grensoverschrijdende verplaatsingen wegnemen. Tegelijk geven ze uitvoering aan de Europese richtlijn Clean Power for Transport en aan de Belgische en Nederlandse ambities hierrond. “In Vlaanderen komt de extra laadinfrastructuur bovenop het publieke laadpalenplan met 5.000 laadpunten dat wij er al uitrollen,” zegt Vlaams minister voor energie Bart Tommelein (VLD).

Benefic is vrij uniek door de aanpak, waarbij met Europese middelen een projectoproep voor publieke en private partijen werd georganiseerd. Op die manier krijgen investeerders de kans om op een laagdrempelige manier projecten te realiseren. Na de oproep die liep van februari tot mei 2018, werden 21 van de 24 ingediende projecten geselecteerd.

Voor goederentransport zijn daarbij drie walstroomvoorzieningen in Vlaanderen, een project ingediend door het havenbedrijf van Antwerpen. Orangegas wil in Nederland twee waterstoftankstations bouwen. De andere projecten voor vrachtvervoer zijn tankstations voor samengeperst aardgas (cng). OrangeGas plaatst in Vlaanderen twee stations voor bio-cng en Drive Systems een voor laagcalorisch cng, met andere woorden, gas van Slochteren-kwaliteit.

Personenvervoer

Voor personenvervoer gaat het om elektrische autobussen op de luchthaven van Zaventem en op trajecten van De Lijn in de provincie Oost-Vlaanderen. Fastned plaatst snelladers en ultrasnelladers in Nederland, Vlaanderen en Brussel en specifieke snelladers voor elektrisch aangedreven taxi’s in Nederland. Orangegas installeert snelladers in Nederland en Vlaanderen, Pitpoint snelladers en ultrasnelladers in Nederland en Vlaanderen. Pitpoint zet ook elektrische bussen in op Vlaamse wegen en biedt extra cng aan in Nederland en Brussel en bijkomende laadinfrastuctuur in Brussel. Met zeven goedgekeurde projecten, samen goed voor een subsidiebedrag van 1,3 miljoen euro is Pitpoint (Nieuwegein) een van de grote winnaars. De subsidiëring dekt ongeveer 20% van de investeringen, meldt het bedrijf.

EBS Public Transportation viel in de prijzen met elektrische autobussen in Nederland, Blue Corner met snelladers voor elektrische taxi’s en laadpunten voor off-street parkings in Vlaanderen en op de luchthaven van Zaventem.

In totaal betreft de subsidie 49 laadpunten voor elektrisch vervoer in Nederland, 353 in Brussel en 604 in Vlaanderen. Voor Nederland gaat het om 4 extra cng-tankstations, voor Vlaanderen en Brussel telkens om drie. Kortom, de uitbouw van de infrastructuur vind vooral in België plaats, maar gebeurt er wel in belangrijke mate door Nederlandse ondernemingen.

“Dat de laadcapaciteit over de grenzen heen toeneemt, geeft automobilisten het vertrouwen om de overstap te maken naar groenere alternatieven,” stelt minister Tommelein.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.