foto: Meyer Werft

Eerste cruiseschip op vloeibaar aardgas bijna af

Op 21 augustus zal de Aidanova  haar bouwdok op de Meyer scheepswerf in het Duitse Papenburg verlaten. De Aidanova is wereldwijd het eerste cruiseschip dat wordt aangedreven met vloeibaar aardgas (lng).

De 337 m lange en 42 m brede Aidanova telt meer dan 2.600 passagierscabines. Nat het verlaten van het bouwdok zullen de masten en schoorstenen erop worden aangebracht. Daarna vaart de Aidanova voor haar maidentocht over de Ems naar de Noordzee. Dat zal echter pas einde september gebeuren. Want niet alleen is er nog flink wat werk aan het interieur, maar ook de motoren moeten nog worden getest. Tegelijk krijgen de zowat 1.400 bemanningsleden hun eerste on-board trainingen. De eerste passagiers zullen pas midden november inschepen.

Onlangs sloot de Meyers scheepswerf een samenwerkingsovereenkomst met Rijsuniversiteit Groningen (Rug), om de interactie tussen wetenschap en economie in “het noorden” te versterken. De kern van die samenwerking is de oprichting van het Innovatie Lab Papenburg – Groningen 2018-2050, waarin ze samen projecten zullen uitwerken om oplossingen te vinden die tegelijk duurzaam en concurrentieel zijn. In deze projecten worden wetenschappelijke vragen gekoppeld aan concrete toepassingen.

Zukunft Räume

Het opzetten van zogenaamde Zukunft Räume of Future Rooms (FR) in Papenburg en Groningen, waar alle projecten gecoördineerd worden, krijgt prioriteit. De FR Papenburg zal gerealiseerd worden op de werf of in de stad. De FR in Groningen zal waarschijnlijk op de Zernike Campus (Start Up City-gebouw) worden opgetrokken.

Een van de drie eerste projectthema’s van het lab is energie-efficiëntie op cruiseschepen. Daarin komen zowel innovatieve brandstoffen als efficiënte aandrijvingssystemen en het opwekken van hernieuwbare energie aan bod. Voor de coördinatie staan professor Jacquelien Scherpen (Rug) en Hermann-Josef Mammes (hoofd onderzoek en ontwikkeling bij Meyers) in. Voor de Rug-studenten biedt de samenwerking kansen voor stageplekken en banen.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.