Gemengde reacties op het ‘klimaatakkoord’ van de luchtvaart (Update)

Gemengde reacties op het ‘klimaatakkoord’ van de luchtvaart (Update)

10 oktober 2016(Update van het bericht van 7 oktober) Gemengde reacties op het ‘klimaatakkoord’ dat de internationale luchtvaartsector op 6 oktober sloot in het Canadese Montréal. De ICAO-president spreekt van een ‘Paris moment’, staatssecretaris Dijksma sprak van een ‘historisch’ akkoord, maar ziet het slechts als een eerste stap.

‘Paris moment’
‘(…) “Aviation can now claim its ‘Paris moment’,” declared ICAO Council President Dr. Olumuyiwa Benard Aliu, “Air transport is not only the world’s first major industry sector to adopt a global approach to international emissions reduction, but very importantly States representing more than 83% of international flight operations have volunteered to participate in the GMBM from its earliest stages in 2021.” (…)’ [ICAO]

‘Geen verstoppertje meer’
‘(…) Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu): ”Het klimaatakkoord in Parijs was historisch maar bevatte geen specifieke afspraken voor de luchtvaart. Maar na Parijs volgt nu dus Montreal: vanaf vandaag kan de luchtvaart niet langer verstoppertje spelen. De wereld heeft de kans gegrepen en een systeem aangenomen waarmee de luchtvaart haar verantwoordelijkheid neemt”. (…)’ [Rijksoverheid]

‘Ambities vergroten’
‘(…) Dijksma: “Met dit akkoord hebben we een belangrijke stap gezet omdat er nu een basis ligt waarin bijna de hele wereld  zich kan vinden. Natuurlijk had ik liever gezien dat alle landen vanaf het begin mee gaan doen, maar we kunnen het systeem dat er nu ligt uitbouwen en de komende jaren de ambities verder vergroten”. (…)’ [Rijksoverheid]

‘Historische overeenkomst’
‘(…) Topman Alexandre de Juniac van de internationale brancheorganisatie IATA sprak dan ook van een ‘historische overeenkomst’. Het is voor het eerst dat een sector een dergelijk wereldwijd programma lanceert. Daarmee neemt de luchtvaart volgens De Juniac het voortouw om klimaatverandering tegen te gaan. (…)’ [Trouw]

‘Eerlijk speelveld’
‘(…) In Europa moeten luchtvaartmaatschappijen al sinds het voorjaar van 2013 zogenoemde emissierechten kopen voor hun CO2-uitstoot. Het gaat daarbij om vluchten binnen de EU. Dit belast de Europese maatschappijen en bevoordeelt niet-Europese maatschappijen. De Europese Commissie hoopt nu dat door het akkoord van Montreal een eerlijker speelveld ontstaat met niet-Europese luchtvaartmaatschappijen. De EU-commissaris voor transport Violetta Bulc reageert dan ook tevreden op het akkoord. Ze zegt ‘te hopen dat de scheepvaartsector dit voorbeeld van de luchtvaart volgt’. Na Montreal moeten er nog wel afspraken worden gemaakt over het toezicht op de milieuprojecten van de luchtvaart. (…)’ [FD]

‘New chapter’
‘(…) Violeta Bulc, European commissioner for transport, said: “This unprecedented agreement opens a new chapter in international aviation, where sustainability finally becomes part of the way we fly. We have now set a process in motion, which will not be reversed. And yet, it is not ‘mission accomplished’.” (…)’ [The Guardian]

‘Cruciaal dat de EU verder gaat’
‘(…) Het is absoluut cruciaal dat regio’s zoals de EU die verder gaat dan hetgeen is nu overeengekomen. “Dat betekent dat alle internationale vluchten van en naar de EU, zoals gepland, gewoon onder het Europese Emissiehandel Systeem (ETS) moeten vallen vanaf 2017.” (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

‘Waslijst aan kanttekeningen’
‘(…) “Er is een waslijst aan kanttekeningen te zetten bij de overeenkomst. De luchtvaarsector moet veel meer doen dan enkel het compenseren van groei in emissies. De uitstoot moet naar beneden. Zelfs de slappe doelstelling van CO2-neutrale groei is trouwens nog lang niet in zicht.”
Deelname is vrijwillig tot 2027, zoals het er nu voorstaat zullen veel landen de komende tien jaar niet mee doen. Alle landen horen deel te nemen vanaf het begin, en om dat te bereiken moeten ook de rijkere landen veel verder moeten gaan dan dat ze nu hebben afgesproken, stelt Eickhout. Verder is veel meer zekerheid nodig rondom transparantie en de integriteit van het mechanisme. “Met het huidige tempo zullen we er nooit in slagen om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.” (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

Toch: ‘Stap in de goede richting’
‘(…)“Een aantal doorslaggevende landen meent niet de verantwoordelijkheid die ze zouden moeten nemen, en de Verenigde Staten is daar het beste voorbeeld van. Veel meer ambitie dan wat er vandaag is besloten zat er op dit moment simpelweg niet in. Ik beschouw het als een stap in de goede richting.” Het moet volgens Eickhout echter glashelder zijn dat deze deal een basis is. (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

‘Teleurstelling’
‘(…) A last minute change to the text inserted stronger language on eligibility and double counting of UNFCCC credits, something that Carbon Market Watch has long advocated for.
Nevertheless, the resolution lacks high level language around oversight, environmental integrity and problematic credits. Furthermore, while up and running by 2021, the scheme will be voluntary until 2027, which pushes the sector’s climate goals even further away. A further disappointment was the deletion of a requirement for ICAO to set a long term goal matching the Paris Agreement’s 1.5 and 2 degree Celsius goals in a related resolution. (…)’ [Carbon Market Watch]

‘Green flying is a myth’
‘(…) Bill Hemmings, aviation director of green group Transport & Environment, said: “Airline claims that flying will now be green are a myth. Taking a plane is the fastest and cheapest way to fry the planet and this deal won’t reduce demand for jet fuel one drop. Instead offsetting aims to cut emissions in other industries.” (…)’ [The Guardian]

‘Het klopt inhoudelijk van geen kant’
‘(…) “We hebben een akkoord en dat is mooi, maar inhoudelijk klopt het van geen kant. Juist die landen waar we een grote groei van de luchtvaartsector verwachten, met bijhorende uitstoot, doen niet of pas veel later mee met de afspraken. Dit akkoord kan leiden tot allerlei dubieuze bomenaanplant-projecten waarvan de opbrengst voor het milieu niet duidelijk is. Het is maar de vraag of we echt schoner gaan vliegen en een structureel schoner en duurzamer transportsysteem krijgen.” (…)’ [D66-Europarlementarier Gerben-Jan Gerbrandy in Duurzaam Nieuws]

‘Landen kunnen nog uitstappen’
‘(…) “Ten eerste is het akkoord de eerste jaren vrijwillig. Alle landen kunnen nog uitstappen. We moeten maar zien hoeveel landen we over tien jaar overhouden.” En dat het akkoord pas vanaf 2020 geldt, betekent dat de uitstoot van de luchtvaart nog fors kan groeien voordat de toename van de uitstoot gecompenseerd moet worden. “Helaas was dat de prijs die we moesten betalen om China, India en Brazilië aan boord te krijgen.” (…)’ [Milieu-expert Faber van CE Delft tegen de NOS]

Twijfel over de regels voor compensatie CO2
‘(…) “We weten nog niet wat voor eisen er worden gesteld aan die groene projecten en of die wel klimaatwinst opleveren. Er zijn veel onzinprojecten die goedkoop zijn maar geen klimaatwinst opleveren. Het is nog niet duidelijk gemaakt welke projecten wel en welke niet mogen.” (…)’ [Faber van CE Delft tegen de NOS]

Bronnen
Rijksoverheid, 6 oktober 2016: Luchtvaartsector gaat vanaf 2020 CO2 uitstoot compenseren
FD, 6 oktober 2016: Luchtvaart belooft toename van uitstoot kooldioxide te compenseren (registratie)
Trouw, 6 oktober 2016: Ook klimaatakkoord voor burgerluchtvaart
Carbon Market Watch, 6 oktober 2016: Global aviation climate measure an uncertain first step
GroenLinks, 6 oktober 2016: Internationale luchtvaartdeal: een eerste stap is gezet
ICAO, 6 oktober 2016: ICAO Assembly achieves historic consensus on sustainable future for global civil aviation
The Guardian, 6 oktober 2016: First deal to curb aviation emissions agreed in landmark UN accord Duurzaam Nieuws, 8 oktober 2016: CO2 akkoord luchtvaart rammelt van alle kanten
NOS, 7 oktober 2016: Milieu-expert betwijfelt of luchtvaartakkoord echt klimaatwinst oplevert

Zie ook
FluxEnergie, 7 oktober 2016: Internationale luchtvaart gaat vanaf 2021 CO2-uitstoot compenseren

Foto: KLM

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.