Eindhoven krijgt vanaf zondag 43 extra lange elektrische bussen

Eindhoven krijgt vanaf zondag 43 extra lange elektrische bussen

8 december 2016Dit weekend gaan de 43 extra lange elektrische bussen rijden in Eindhoven en Helmond. Het is de grootste ‘vloot’ van zijn soort in Europa. Intussen liggen de nóg langere bussen al op de tekentafel: regiobussen die tot 500 passagiers kunnen vervoeren, aldus de Telegraaf. 

Zondag gaan de 43 extra lange elektrische bussen van busbedrijf Hermes de weg op in Eindhoven en Helmond.

Uit een bericht van Engineering.net
‘(…) Het is de eerste concessie in het Europese openbaar vervoer waarbij zoveel elektrische bussen worden ingezet. In Londen rijden bijvoorbeeld 51 elektrische bussen, maar dat zijn standaardbussen. De extra lange gelede bussen in Brabant kunnen meer passagiers vervoeren. (…)’

Door de beperkte actieradius – de bussen rijden 60 tot 80 kilometer op een volle accu – voerde het bedrijf een supersnelle laadtechniek in en een innovatief roulatiesysteem, aldus Transdev (moederbedrijf van Hermes) in een persbericht.

Uit een bericht van Transdev (moederbedrijf van Hermes)
‘(…) De busterminal in Eindhoven is daarvoor omgebouwd van een diesel- tot een elektrische garage met 43 oplaadpunten, waar de bussen via een pantograaf op het dak – vooral bekend van trams en trolleybussen – contact maken met de lader. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast in Nederland. (…)’

Ook rijden de bussen eerst alleen in de stad, waar de afstanden korter zijn. Er zijn al wel plannen voor elektrische regiobussen die 250 tot zelfs 500 passagiers kunnen vervoeren, aldus staatssecretaris Dijksma volgens de Telegraaf.

Uit een bericht van de Telegraaf
‘(…) Volgens Connexxion-directeur Juul van Hout liggen op de tekentafel al elektrische en even schone waterstofbussen van 36 meter. „Die zijn twee tot drie keer zo lang als de huidige. In dubbeldeksuitvoering kunnen er dan honderden passagiers tegelijk worden vervoerd.”
Ook concurrent Arriva is daarmee bezig, maar wil het achterste van de tong nog niet laten zien. (…)’

In 2025 moeten alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij zijn van CO2-uitstoot, zo staat in een overeenkomst die staatssecretaris Dijksma in april tekende met de vervoersbedrijven. Nederland loopt in Europa voorop met de introductie van elektrische bussen, concludeerde de NRC al in oktober. Er is daarom veel aandacht voor de bussen die vanaf dit weekeinde in Eindhoven gaan rijden, aldus Trandev.

Uit het bericht van Transdev
‘(…) Om de opgedane kennis te delen heeft Transdev in samenwerking met verschillende partijen zoals TNO het E-bus Living Lab opgericht. Tijdens een internationaal congres in Parijs in 2017 worden de resultaten uit Eindhoven en Helmond met de rest van de wereld gedeeld. (…)’

Bronnen
Telegraaf, 7 december 2016: Elektrische regiobus voor 500 reizigers op komst (via Blendle)
Transdev, persbericht, 5 december 2016: Brabant krijgt grootste elektrische busvloot van Europa
De Limburger, 6 december 2016: Trambel op 43 elektrische bussen in Eindhoven
Engineeringnet.nl, 6 december 2016: Brabant krijgt grootste vloot extra lange elektrische bussen van Europa
Rijksoverheid, 15 april 2016: Nederlands OV stapt over op 100 procent uitstootvrije bussen
FluxEnergie, 18 oktober 2016: Opmars elektrische bus gaat hard

Foto: Presentatie van de elektrische bus met oplaadpunt op het dak in september 2016. Ervoor Eric van Eijndhoven (directeur OV Connexxion), Christophe van der Maat (gedeputeerde provincie Noord-Brabant, Juul van Hout (directeur Hermes). (Hermes)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.