foto: Tennet

Elektriciteitsnelweg tussen Nederland en Duitsland af

Internconnectie Doetinchem-Wesel (Tennet & Amprion).

Op 21 september, de laatste zomerdag van 2018, nemen Tennet, de beheerder van het Nederlandse transportnet voor elektriciteit en zijn Duitse collega Amprion hun nieuwe hoogspanningsverbinding tussen Doetinchem en Wesel in gebruik. Ze doen dit met een symbolische plechtigheid, op de grens in Voorst.

De 57 kilometer lange hoogspanningsverbinding (380.000 Volt) is de vierde interconnector tussen het Nederlandse en het Duitse elektriciteitsnet. De potentiële uitwisselcapaciteit van beide landen neemt met deze verbinding fors toe. Ze draagt ook bij aan de leveringszekerheid en betrouwbaarheid van het Noordwest-Europese elektriciteitsnet. Aan de totstandkoming van deze verbinding is ruim tien jaar gewerkt.

“De voorbije jaren heeft de transitie naar duurzaam het belang en de betekenis van interconnectie vergroot,” zegt Manon van Beek, ceo van Tennet. Door het weersafhankelijke karakter van wind- en zonne-elektriciteit wordt de internationale uitwisseling van stroom steeds belangrijker. De werking van traditionele elektriciteitscentrales kan vrij goed worden afgestemd op de verwachte noden van de regio die ze bedienen, maar vooral zonne- en windenergie worden met sterke pieken en dalen opgewekt. Wanneer de transportnetten voldoende sterk en internationaal verbonden zijn, kan bijvoorbeeld voor Noord-Duitsland overtollige windenergie uit het Balticum naar het zuiden worden afgeleid. En wanneer daar op een in Hamburg of Rostock windstille dag meer zonne-energie wordt geproduceerd dan lokaal vereist kan die energie snel naar het noorden worden gestuurd.

Interconnectie draagt ook bij aan de vorming van transparante en concurrentiële Europese marktprijzen. In een gebied waar slechts enkele producenten stroom kunnen leveren bestaan hiervoor beperkingen.

Nationale trots

Aan de landsgrens in Voorst is niet te zien dat je je ook op de grens tussen twee netten bevindt. Amprion plaatste op de eerste kilometers op Duits grondgebied immers ook dezelfde, ietwat futuristisch ogen de masten die Tennet gebruikt in plaats van de vertrouwde vakwerkmasten. Er wordt gefluisterd dat de Duitsers hiermee wilden vermijden dat hun infrastructuur op de grens de perceptie zou wekken ouderwets te zijn in vergelijking met die van Nederland.

Het elektriciteitsnet van Tennet is niet alleen verbonden met de Duitse netten en met dat van het Belgische Elia, maar, via onderzeese kabels, ook met het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Samen met het Deense Energinet.dk werkt het ook aan Cobracable, een 325 km lange verbinding tussen Eemshaven en het Deense Endrup, deels door Duitse territoriale wateren.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.