‘Elektrisch rijden binnen vijf jaar goedkoper dan op benzine of diesel’

30 september 2016De NOS doet verslag van de opening van de autosalon in Parijs en signaleert dat de Europese autofabrikanten enorme bedragen inzetten voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.

Uit het bericht van de NOS
‘(…) Volkswagen is wakker geschud door het dieselschandaal, maar ook marktleider Renault, Opel, Mercedes en bijvoorbeeld BMW zetten een tandje bij en investeren tientallen miljarden in nieuwe elektrische modellen.

“De autosalon in Parijs laat zien dat diesel achter ons ligt en benzine op z’n laatste benen loopt”, zegt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. “Ik verwacht dat ergens in 2020 of 2021 het omslagpunt komt. Dan is elektrisch rijden goedkoper dan een auto op benzine of diesel.”

Die scenario’s kennen de autofabrikanten ook. Maar uitgerekend bij Volkswagen, de grootste autoproducent ter wereld, was elektrisch rijden tot voor kort geen prioriteit. “Ze verzetten zich er zelfs tegen, maar dat is na het dieselschandaal natuurlijk snel veranderd”, zegt autojournalist Wim Oude Weernink. “Ze hebben afgelopen jaar in een voor de auto-industrie ongekend tempo een compleet nieuwe elektrische auto ontwikkeld. Daar willen ze nu in Parijs de show mee stelen”.

Volkswagen I.D.
De nieuwe auto van Volkswagen heet I.D. en moet in 2020 op de markt komen. “Waar voorheen bij bestaande auto’s de brandstoftank werd vervangen door een batterij, hebben ze nu een compleet nieuwe auto bedacht”, zegt Oude Weernink. “Hij moet zonder opladen tussen de 400 en 600 kilometer kunnen afleggen. Afstanden die het echt interessant maken”. Maar daarmee is Volkswagen nog lang geen koploper in elektrische auto’s. Dat is Nissan wereldwijd en Renault in Europa. De Franse fabrikant wil die koppositie verstevigen en komt in Parijs met een verbeterde versie van de Renault Zoe. Die haalt nu 400 kilometer op één volle batterij, een verdubbeling ten opzichte van de vorige versie. (…)’

Uit een bericht van De Ingenieur
‘(…) Tijdens de autoshow maakte Opel bekend dat de nieuwe Ampera-e een actieradius krijgt van zo’n 500 km. Deze heeft een motor van 150 kW (204 pk). (…)
Volkswagen CEO Matthias Müller kondigde aan dat zijn bedrijf bezig is met de ontwikkeling van een netwerk van snellaadstations langs de Duitse Autobahn. Er komt bij Volkswagen ook een nieuw bedrijfsonderdeel waar ze mobiliteitsdiensten gaan leveren. Het gaat om het aanbieden van deelauto’s, voor- en natransport bij treinstations enzovoort. In november wordt daar meer over bekend gemaakt. (…)’

Bronnen
NOS, 29 september 2016: Europese automerken steken miljarden in elektrisch rijden
De Ingenieur, 29 september 2016: Elektrische Volkswagen met 600 km bereik
Volkswagen, persbericht, 28 september 2016: I.D. concept car start aftellen naar nieuw tijdperk voor Volkswagen

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.