Elektrische auto komt minder ver als het vriest

21 januari 2016 – Als het vriest, neemt de actieradius van een elektrische auto flink af, aldus de Bovag. Soms komt een stekkerauto bij vorst maar half zo ver als op een warme dag. Bovendien stelt de ANWB regelmatig te moeten helpen met vastgevroren stekkers. 

Elektrische auto’s kennen in de winter, naast ruiten krabben en geglibber op de weg, nog een paar andere ongemakken. Zo presteren de accu’s minder goed bij koud weer. Brancheorganisatie Bovag laat de NOS weten klachten te krijgen over de kleinere actieradius van stekkerauto’s bij temperaturen onder nul.

Uit een bericht van de NOS
‘(…) Zo heeft een elektrische auto van het merk Tesla een actieradius van ongeveer 400 kilometer bij milde temperaturen. Maar bij winters weer kan de accu slechts 200 kilometer mee, zegt de Bovag. (…)
Tesla bevestigt dat vorst de actieradius beïnvloedt, maar hoeveel wordt niet gezegd. “Wij raden iedereen aan om altijd ruim op tijd de accu op te laden als het vriest.” (…)’

Bovendien hebben elektrische rijders bij vorst soms te maken met vastgevroren stekkers.

Uit een bericht van de Telegraaf
‘(…) Exacte aantallen heeft de Wegenwacht nog niet, maar de ANWB signaleert dat de pechhulp in toenemende mate elektrische of hybride (benzine- en elektromotor) auto’s ziet waar de laadkabel door de vorst niet meer los wil. (…)’

Een woordervoerder van de ANWB roept in de Telegraaf op vooral professionele hulp in te roepen bij vastgevroren stekkers.

Bronnen
NOS, 20 januari 2016: Elektrische auto bij vorst: bevroren stekker en halflege accu
Telegraaf, 20 januari 2016: Laadsnoeren auto’s vriezen vast

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.