Eneco en Renault: proef met slim opladen elektrische auto’s

Eneco en Renault: proef met slim opladen elektrische auto's

7 december 2015Het FD meldt dat Eneco en Renault een proef gaan doen met slim opladen. Wanneer je aangeeft wanneer de auto weer nodig is, zoekt de oplader uit op welke uren het voordeligst geladen kan worden. 

Het opladen van elektrische auto’s kan met dat systeem gebruikmaken van goedkope uren (15% lagere tarieven). De stroomleverancier kan de pieken ook beter spreiden.
Het FD: ‘Volgens Eneco is de automobilist goedkoper uit, maar ook verwacht Eneco zelf te besparen omdat het bedrijf onbalans op het net kan voorkomen. Zeker als er veel elektrische auto’s tegelijk aan de oplader hangen zou dat problemen kunnen opleveren, en daar zou het bedrijf voor moeten betalen.’
Tijdens de proef werkt het systeem alleen voor de elektrische Renault Zoe.

Uit een persbericht van Eneco
‘(…) Marc van der Linden, lid van de Raad van Bestuur van Eneco: ‘Naar verwachting zijn er in 2020 drie miljoen elektrische auto’s in Europa. Om de CO2-uitstoot te verlagen, is het essentieel dat deze elektrische vloot groene stroom gebruikt. Ook is het belangrijk dat we overbelasting van het netwerk voorkomen als gevolg van hoge pieken als alle auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Onze app vormt een directe verbinding tussen de elektrische auto en de levering van duurzaam geproduceerde elektriciteit. Het resultaat is dat ze duurzamer worden opgeladen en dat vraag en aanbod van energie meer in balans zijn. Daarnaast wordt het rijden in een elektrische auto voordeliger, omdat gebruikers de batterij laden tegen lagere stroomkosten.’

Eric Feunteun, Electric Vehicle Program Director bij Renault: ‘De elektrische auto’s van Renault ondersteunen de energietransitie in de auto-industrie. Ze dragen bij aan het vervangen van fossiele energie door duurzame energie. Met de slimme laadoplossing zoals ontwikkeld door Eneco, leveren de elektrische modellen van Renault een grote bijdrage aan de stabiliteit en betrouwbaarheid van het netwerk. Elektrische auto’s zijn daardoor niet onderdeel van het probleem, maar onderdeel van de oplossing. Ze kunnen elektriciteit opslaan op momenten dat er weinig fossiele energieproductie is en als de prijzen gunstig zijn. Onze samenwerking met Eneco maakt het rijden met de Renault ZOE aantrekkelijker en voordeliger en zal bijdragen aan de opmars van elektrisch rijden.’

Elektrische auto bestrijdt opwarming van de aarde
De aan elektrisch rijden gerelateerde CO2-uitstoot daalt snel omdat bij de meeste landen het aandeel van duurzame energie in de totale energiemix toeneemt. Hernieuwbare energiebronnen worden benut bij 56% van de nieuwe energiecentrales die nu wereldwijd gebouwd worden. In Europa gaat het om zelfs 72%.

Renault is koploper op het gebied van betaalbare, volledig elektrische auto’s en is daarnaast de enige fabrikant die een compleet elektrisch modelgamma aanbiedt. Renault ziet de elektrische auto als een uitstekend middel tegen opwarming van de aarde.

Schermafdruk 2015-12-07 16.10.25De Renault-Nissan Alliantie is officieel partner van de COP21, de klimaatconferentie van de Verenigde Naties die van 30 november tot en met 11 december in Parijs wordt gehouden. De Alliantie levert 200 elektrische auto’s, waaronder 100 Renaults ZOE, om de deelnemers te vervoeren. (…)’

.

.

Bronnen
FD, 7 december 2015: Eneco gaat elektrische auto’s vertraagd opladen (Registratie)
Eneco, persbericht, 7 december 2015: Renault en Eneco gaan samen Renault ZOE slim opladen
Foto: Renault

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.