‘Financieringsmogelijkheden energiebesparing nauwelijks bekend’

29 september 2015 – De gemiddelde consument heeft geen weet van de financieringsmogelijkheden voor energiebesparingsmaatregelen. Dat blijkt uit een rapport van BPD (het voormalige Bouwfonds).

Uit een bericht van Ensoc over het onderzoek
‘(…) Uit het onderzoek blijkt dat vooral financiële argumenten woonconsumenten aanzetten tot energiebesparing. (…) Consumenten hebben vaak nog helemaal niet nagedacht over energiebesparing. Voor installateurs, bouwers en ontwikkelaars valt hier nog een wereld te winnen. Dit kan omdat consumenten opzien tegen de vaak hoge investeringen die nodig zijn, waarvoor ze geen financiële middelen hebben, of omdat ze de middelen niet kennen, zoals verruiming van de hypotheek bij energiebesparende maatregelen. Als hypotheekverstrekkers de consumenten hier ook niet op attenderen, of hun makelaars de energiebespaarlening van het Nationaal Energiebespaarfonds niet kennen, is het consumenten niet duidelijk of ze de investeringen ooit terugverdienen. Wanneer het consumenten (te) veel tijd en moeite kost dit allemaal uit te zoeken, zijn ze gemakkelijk geneigd van de maatregelen af te zien. Goede en betrouwbare informatie is cruciaal. Consumenten willen weten welke besparingen mogelijk zijn, hoe ze werken, wat ze kosten en wat ze opleveren. Deze informatie krijgt men het liefste via internet. Daarbij hebben de persoonlijke ervaringen van andere kopers en eigenaar-bewoners meer betekenis dan de mooie verhalen van bijvoorbeeld energiebedrijven, adviseurs, installateurs en bouwers. Goede resultaten en de garantie dat die resultaten daadwerkelijk gehaald worden zijn voor consumenten vaak belangrijker dan de prijs die ze ervoor betalen of de subsidie die ze ervoor kunnen krijgen.
Opvallend is dat professionals zoals projectontwikkelaars en bouwers veel meer waarde hechten aan de extra financieringsmogelijkheden voor energiebesparende maatregelen en zeer energiezuinige woningen. Bas van de Griendt [BPD]: ‘Ik vermoed dat consumenten, en waarschijnlijk ook makelaars, hiermee nog nauwelijks bekend zijn en dat banken ze hier niet of nauwelijks op wijzen. Hier valt dus nog een wereld te winnen voor professionals. Dat geldt voor de energiezuinige nieuwbouw, maar ook voor de woningbouwsector als geheel. De sector moet een weg vinden die klimaat, energie en techniek verbindt met de belangen en behoeften van consumenten. Wanneer professionals zich meer op de consument concentreren, en minder op de techniek, kan dat bevrijdend werken.’ (…)’

Bronnen
Ensoc, 25 september 2015: Consument weet te weinig over financiering energiebesparing
BPM, 15 september 2015, rapport: Consumenten en energiebesparing. Vergelijkend onderzoek (pdf, 4 pag.)

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.